Automobilka jdoucí po krku Tesle je v troskách. Čínští investoři se stahují, klíčoví lidé odcházejí

Faraday Future byla krátce po svém vzniku označena za největší startupový projekt, jenž by mohl překonat i Teslu. S financemi čínského investora to nebylo nemožné. Jenomže firma jen v červenci letošního roku utratila 800 miliónů dolarů, načež investoři zareagovali nevyplatit další investici. Automobilka nyní propouští zaměstnance a podle všeho se blíží insolvenci.


Po nadějném spuštění projektu v roce 2014, jakoby s postupem času Faraday Future ztrácela půdu pod nohama. Ve velkém se problémy začaly objevovat vloni v létě. Tehdy své investice přerušila další čínská firma LeEco. Pozastavena tak byla výstavba nové továrny a automobilku opustili klíčoví lidé.

Situace se nepromítla jen do uvedení nového elektromobilu FF91, ale společnost byla nucena se stáhnout i z formule E. Důvěru v ní na konci třetí sezóny ztratil šéf stáje Dragon Racing, s níž Faraday Future spolupracovala. Od formule E si přitom slibovala technické know-how pro vývoj budoucích elektromobilů.

Tehdy s finanční injekcí přišel jiný čínský investor – Evergrande Group. Za investici 2 miliardy dolarů si od jednacího stolu odnesl 45procentní podíl firmy. Vztah postupně uvadal stejně jako samotná automobilka. Vše vyvrcholilo letos v červenci, kdy za pouhý měsíc Faraday Future utratila 800 miliónů dolarů. Zdá se tak, že je výrobce elektromobilů definitivně nad propastí.

Evergrande na popud těchto událostí odmítla vyplatit zbývající investici ve výši 1,2 miliardy dolarů. Navíc firmu v minulých týdnech opustili lidé z klíčových pozic. Nick Sampson, spoluzakladatel a viceprezident produktové strategie, a Dag Reckhorn, viceprezident globální výroby, podali svou rezignaci. Rozpadla se tím kompletní pětice zakladatelů.

Čtěte také: PONĚKUD JINÝ HYBRID. TENHLE BUDE PRVNÍ, KTERÝ ZKOMBINUJE VODÍKOVÝ A ELEKTRICKÝ POHON

Před dvěma týdny automobilka navíc začala propouštět a všem zbývajícím zaměstnancům zkrátila platy o 20 procent. Ani tak se jí nedaří splácet své dluhy, kvůli kterým je hledání nového investora velmi obtížné. A tento týden už došlo i na pozastavení výroby v továrně v Kalifornii.

Šance na přežití se proto zdají být takřka nulové. I kdyby se podařilo najít vhodného dárce finančních prostředků, je jasné, že automobilka musí přebudovat svůj přístup a najít správné lidi do vedení. Zda něco takového dokáže, to ukážou nadcházející týdny a měsíce.

Automobilky Hyundai a Kia nasadí do svých aut střešní solární panely