Autonomní auta mají první oběť, na svědomí ji má Uber

Společnost Uber má problém. V arizonském městě Tempe srazilo jeho auto jedoucí v autonomním režimu 49letou chodkyni, která následkům zranění podlehla. Je tak vůbec první obětí samořiditelných vozů. Záznam z nehody ale ukázal, že žena vkročila před auto znenadání. Uber v reakci stáhl všechna svá autonomní vozidla z testovacího programu, a to i v ostatních městech.


Nejvíce se přitom spekuluje nad tím, kdo za tragickou událost ponese zodpovědnost. Ve zprávě policie se totiž hovoří o tom, že ve voze seděl i řidič jako záloha v případě problémů. V době nehody byl vůz nicméně v autonomním režimu. Další faktem je, že usmrcená Elaine Herzberg nepoužila přechod pro chodce a se svým byciklem se rozhodla přejít čtyřproudou silnici v momentě, kdy neměl šanci zareagovat vůz ani řidič na jeho palubě.

Do akce proto byly povolány týmy vyšetřovatelů Národní správy bezpečnosti silničního provozu USA a Národní rady pro bezpečnost dopravy. Uber v souvislosti s touto nehodou pozastavil testování v dalších městech USA a Kanadě.

Na území Spojených států v současnosti testují v běžném provozu i další významné společnosti a automobilky. Mezi hlavní průkopníky autonomních vozidel patří třeba Ford, General Motors, Tesla nebo Waymo. Samořiditelné automobily bývají označovány jako budoucnost dopravy, přičemž jedním ze základů, o který se společnosti při jednání s městy o povolení testovat opírají, je i bezpečnost provozu.

Čtěte také: 6 VĚCÍ, KTERÉ SE NA POLI MOBILIT MUSÍ DO ROKU 2030 ZÁKONITĚ STÁT

Mnohá města USA ale údajně přijímají tyto technologie s otevřenou náručí s vidinou, že stanou v popředí vývoje nových technologií a zájmu médií. Okolo tématu nicméně panují i obavy a někteří odborníci varovali před dalším nasazováním vozů do provozu. Podle nich došlo k uvedení technologie dříve, aniž by byla dostatečně připravena. Společnosti nicméně kontrují přítomností řidiče na palubě vozu.

Nezisková organizace Consumer watchdog, skupina lobující za snížení počtu autonomních vozů na silnicích, vyzvala k moratoriu a incident označila za nehodu, jíž se snažila poslední roky zabránit. „Doufáme, že naše volání po skutečné regulaci aut bez řidiče budou Trumpovou administrativou a také v Silicon Valley brána vážněji,“ napsala skupina na Twitteru.

Uber spustil testovací provoz v roce 2016 v Pittsburghu a postupně jej rozšířil i do dalších měst. Minulý rok byl program pozastaven po nehodě s jiným vozem. Rovněž se událo v Arizoně a městě Tempe. Později došlo k jeho znovuspuštění.