Až se to bude hodit, F1 chce přejít na elektrické pohony, ale nemůže! Formule E má exkluzivitu do roku 2039

Formule 1 koketuje s myšlenkou, že bude-li si to doba žádat, přejde na plně elektrické pohony. Tak snadné to ale mít nebude! Šampionát plně elektrických formulí má totiž právě na tenhle druh pohonu exkluzivní dohodu s FIA na 25 sezon, tedy čtvrt století. A seriál odjel teprve čtyři ročníky.


Šéf formule 1 Ross Brawn na téma elektrických formulí prohlásil: “Pokud za pět nebo deset let bude existovat ta potřeba, mít nový typ pohonné jednotky, pak do toho F1 půjde. Není nic, co by nám v budoucnu bránilo mít zcela elektrické motory ve formuli 1.”

S rychlou odpovědí ale přispěchal jeho protějšek od formule E Alejandro Agag, který Rosse Brawna vyvedl z omylu.

“Ross řekl, že formule 1 může třeba v průběhu dalších deseti let přejít na zcela elektrické pohony. Ale jednoduše nemůže,” řekl Alejandro Agag. “Formule E má exkluzivní licenci od FIA na 25 sezon. A odjeli jsme zatím jen čtyři. Nejbližší termín, kdy f+ může přejít na plně elektrické pohony, je rok 2039. A to nevidím důvod, proč bychom naši exkluzivní dohodu s FIA nemohli prodloužit.

Elektrická F1 nebude přinejmenším do roku 2039. Ale pokud se o tom se mnou někdo chce bavit, jsem otevřen dialogu. Bez diskuze se mnou ale nemají šanci, že by kdy přešli na plně elektrické pohony.”

Alejandro Agag ale současně uvedl, že F1 a FE nejsou konkurenčními seriály.

“Žádná konkurence. Jsou to dokonale kompatibilní série. Rosse Brawna velmi obdivuji, ale tentokrát se zmýlil,” řekl Alejandro Agag.

Šampionát formulí s čistě elektrickým pohonem zahájí na konci tohoto kalendářního roku svou pátou sezonu. Do ní budou nasazeny vozy nové generace, které budou mít silnější motory s delší životností. Přesto se výkon motorů bude pohybovat na pětině úrovně toho, co nabízí motory F1. Maximální rychlost vozů FE je bezpečně pod úrovní 300 km/h.

„Myslím si, že je potřeba respektovat to, co formule E dělá a čeho dosahuje,“ řekl Ross Brawn v komentáři, na které Alejandro Agag reaguje výše. „Když se ale podíváte z globální perspektivy na obě discipliny, opravdu se to nedá srovnávat. Když vezmete v úvahu počet fanoušků a apel, který F1 má, pak je z tohoto úhlu pohledu formule E skutečně velmi juniorská.

Osobně se domnívám, že se formule 1 vyvine směrem, který bude představovat tu nejlepší rovnováhu mezi sportem, relevancí a zapojení fanoušků. A pokud za pět nebo deset let bude existovat ta potřeba, mít nový typ pohonné jednotky, pak do toho F1 půjde. Není nic, co by nám v budoucnu bránilo mít zcela elektrické motory ve formuli 1.

V současné době ale elektrické pohony nenabízí tu správnou zábavu. S veškerou úctou, když se zajedete podívat na závod formule E, je to druh motorsportu teprve ve svém zárodku. Je to skvělá událost s ohledem na všechnu tu módu kolem, ale závod je celkem vlažný, když jej srovnáte s formulí 1. Auta nejsou moc rychlá a nejsou přítomné velké osobnosti. Odvádí ale skvělou práci v organizaci a pořádání jakési street party.

Formule 1 je jiná. Je to vrchol motorsportu. Rychlosti, kterých dosahujeme, osobnosti, které máme, a jestli se tohle všechno za pět nebo deset let posune k jinému zdroji energie, pak tak učiníme, pokud to bude ta nejatraktivnější verze toho, čeho chceme dosáhnout.“