Williams inspirován F1 vyvinul novou platformu šasi elektrických vozů

Nástup elektrických automobilů je novou érou. Zejména ve smyslu inovací automobilového průmyslu a jeho zásadních změn v přístupu ke stavbě vozů. Takové změny pak otevírají prostor pro nové společnosti, jež se snaží svým technický know-how rovněž přispět. Jednou z podobných společností je i Williams Advanced Engineering (WAE), odnož Williams F1, která v nedávné době ve velké míře usilovala o svůj vlastní elektrický vůz a nyní představila budoucí platformu.

Nejtěžší komponentou, zatím ještě stále futuristických automobilů, jsou skladovací prostory energie neboli akumulátory. Z hlediska ovladatelnosti a jízdní dynamiky se akumulátory umísťují co nejníže. V porovnání s klasickými spalovacími motory mají výhodu v tom, že zabírají daleko menší prostor a dají se tak umístit prakticky kdekoli, kde je volný prostor. V důsledku toho se vrací trend umisťovat karoserii až na samostatně stojící šasi.

Dnes se pro tento přístup vžilo nové paradigma – skateboard. Právě do šasi („skateboardu“) se umísťují veškeré nezbytné komponenty pro to, aby se vůz rozjel, zastavil a dal se vůbec řídit. V případě elektromobilu jde tedy o motor, baterie, zavěšení, brzdy a další. Na tuto platformu pak mohou výrobci nasadit jakoukoli stavbu karoserie, vytvořit interiér třeba ve vašem stylu, neboť nejsou tolik omezováni prostorem. Na tomto přístupu se dá vystavět sedan, sporťák anebo crossover. Prostě cokoli. S tímto výrobním schématem přišla Tesla, nicméně jsou to nyní jiní, kteří jeho popularitu vyzdvihují.

Williams Advanced Engineering je společnost vysoce zapojená do dění kolem elektrických automobilů. Svědčí o tom i výhradní role dodavatele akumulátorů pro seriál Formule E (i když tuto roli nově převezme McLaren). Nicméně WAE čerpá ze zkušeností ve Formuli 1, kde pohonné ústrojí vozů musí povinně sestávat i z elektromotorů a tedy i bateriového systému. Jak se tyto zkušenosti promítají do reality, to představuje právě nový koncept platformy elektrického vozu z dílny Williamsu.

Celý koncept se jmenuje FW-EVX a má být účelný v povaze učinit vozy lehčí, bezpečnější a mnohem šetrnější k životnímu prostředí, což s sebou nese i otázku dojezdu. Právě na váhu jsou elektrické vozy nejvíce náchylné, neboť kilogramy navíc rapidně snižují jejich dojezd, který je pro zákazníky alfou a omegou při rozhodování se mezi klasickým automobilem a elektromobilem. Společnost je v současné chvíli vcelku pochopitelně skoupá na detaily, avšak inovace se mají týkat samotných akumulátorů, chladícího systému nebo samotné konstrukce.

Tak například prvky zavěšení budou údajně z karbonu, což samo o sobě uspoří 40 procent váhy oproti konvenčnímu hliníku. Další výhodou těchto komponent je nulové zatížení životního prostředí už při výrobě. Podvozek Williamsu tudíž upouští od klasického zavěšení, které v automobilovém průmyslu přežívalo posledních 50 let. A co se výroby akumulátorů týče, pak pro tyto účely si nechal Williams ve Velké Británii postavit továrnu za 125 milionů dolarů a výrobky z této fabriky bude dodávat třeba i pro Aston Martin a jeho model RapidE.

„Efektivita automobilů byla vždy zájmem Williamsu. Ať už ve Formuli 1 nebo v projektech Williams Advanced Engineering. Tyto technologie a naše uvažovaní ohledně výroby pevně integrovaného, odlehčeného šasi, společně s balíkem hnacího ústrojí, mají potenciál obrovsky zvýšit konkurenceschopnost příští generace elektrických automobilů. Tím, že je učiníme atraktivní pro zákazníky, můžeme urychlit jejich přijetí a napomoci kvalitě ovzduší,“ nechal se k té příležitosti slyšet Paul McNamara, technický ředitel Williams Advanced Engineering.

williams-advanced-engineering-platform-fw-evx-1 williams-advanced-engineering-platform-fw-evx-2-2 williams-advanced-engineering-platform-fw-evx-4 williams-advanced-engineering-platform-fw-evx-5