Vývoj vlastních baterií může formuli E prodražit až dvojnásobně

Formule E momentálně disponuje výhradním dodavatelem akumulátorů, kterým je Williams Advanced Engineering. Mimo jiné odnož týmu Williams F1. Už od příští sezony nicméně dojde k výměně a funkci dodavatele baterií nově převezme McLaren Advanced Technologies. Výhledově se však očekává, že si každý tým bude vyvíjet své vlastní uložiště energie, a to už třeba kolem roku 2021.

Kvůli této skutečnosti by pochopitelně vzrostly nároky na výdaje týmů v oblasti vývoje, což se mnohým z nich nezamlouvá. V současnosti se roční náklady týmů pohybují okolo 20 miliónů eur, po zavedení takového pravidla by mohla tato částka narůst téměř dvojnásobně.

„Od prvního dne je jasné, o čem tento šampionát je. Je to o technologii elektrických zařízení, elektro mobilitě, a to je prostor, ve kterém bychom se měli utkávat,“ přibližuje svůj názor na problematiku šéf programu Renaultu v oblasti formule E Vincent Gaillardot. „Abychom mohli kontrolovat výši nákladů, neměli bychom nechávat volnost v jakékoli další oblasti.

Čtěte také: JEZDCI FORMULE E DOMINOVALI FINÁLOVÝM DĚJSTVÍM V BAHRAJNU A MACAU

Kdykoli diskutujeme s FIA, ať už jako promotéři nebo konstruktéři, dáváme na stůl všechny tyhle věci k projednání, zda je správný nebo naopak není správný čas k uvolnění takové soutěže. Vývoj akumulátorů je sám o sobě dosti nákladný, obzvláště v oblasti homologace, neboť musíte projít crash testy. Je to velký náklad, a to nemluvím o vývoji článku samotného. V porovnání se současnými výdaji za vývoj je to téměř dvojnásobek,“ předkládá dále Gaillardot.

Zjevnou překážkou, proč nezavádět možnost volného vývoje baterií, je i deficit zkušeností většiny účastníků. Automobilka Renault již základním know-how disponuje, taktéž Audi, nicméně tím by zřejmě výčet skončil. Otázkou pak je, zda by netratil šampionát, když by se ukázaly rozdíly ve výkonnosti jednotlivých týmů.

„Zatím tu není mnoho společností, které by tyto technologie měly. Mohlo by to vytvořit nerovnováhu a zvýšit náklady. Jsme otevřeni konkurenci ve vývoji baterií, ale napřed se musíme postarat o šampionát,“ doplnil Gaillardot.

Jen pro připomínku, v příští sezoně automobilku Renault vystřídá japonský Nissan, který, jak se předpokládá, převezme tým i s veškerým zázemím. Tedy i s technologiemi, které do té doby Renault vyvine.

Panují obavy o nezaujatý vývoj nové generace vozů