roborace_news

Vizionářská revoluce: závody bez pilotů

Vizionářská iniciativa byla uzavřena mezi pořadateli šampionátu formule E a společností Kinetik. Co je cílem? Závody formulí. Bez závodníků.

Seriál ponese název ‚Roborace‘. Premiéru má mít ve třetí sezoně šampionátu formule E, tedy léta 2016/17. Proč vlastně všechno to?

Zcela samostatná auta v běžném silničním provozu. Není nad to dostavit se z jednoho místa na druhém autem, jako teď, ale bez nutnosti řídit? Jedná se o filozofii extrémně vizionářskou a průkopnickou. A tím pádem také velmi kontroverzní. Ale to byly v minulosti mnohé jiné technologie. Slovy klasika: „Vývoj nezastavíš.“

V rámci víkendů E formule se pojede doprovodný závod se stejnými vozy, ale bez fyzických pilotů. Auta budou ovládána počítačovými algoritmy a umělou inteligencí, nikoli nepodobně tomu, co vídáme v počítačových hrách.

Filozofie toho programu se opírá o dva pilíře: umělou inteligenci a elektrický pohon. Dnešní řidiči za volantem věnují tak málo pozornosti vlastnímu řízení, že z toho bývá velký problém a následky jsou mnohdy tragické a škody velké. Samozřejmě k nemalému rozhořčení milovníkům klasického řízení, klasických aut.

Pořadatelé vizionářského šampionátu věří tomu, že lidská mysl a umělá inteligence spolu  mohou koexistovat v běžném životě.

Toto soužití už podle slov pořadatelů Roborace beztak v současné době existuje. A jejich ambicí je demonstrovat tento vztah na extrémní platformě typu automobilových závodů. Také proto bude ve startovní listině přítomen jeden tým, který bude financován ze strany publika, takzvané crowd-sourced komunity.

Web eformule.cz není fanatickým propagátorem takto vizionářských myšlenek. Posláním webu je (pravda, spíše akademicko-vědecká) snaha zajistit, že by autoři těchto myšlenek neměli by a priori odsuzováni. Ostatně: Galileo Galilei musel za svého života pod hrozbou krutých trestů odvolávat názory, které jsou dnes nezpochybnitelnými fakty.

Velikáni motorsportu tvrdí, že chce-li někdo využívat dopravní prostředek bez toho, aniž by jej musel řídit, ať jezdí vlakem nebo autobusem. Ale i tyto prostředky hromadné dopravy budou nuceny využívat stejných technologií. Navíc, lidí, kteří se nevyznačují touhou oddat se často nespolehlivým a neflexibilním způsobům hromadné dopravy (a sdílet ji s řadou asociálních a smradlavých jedinců) je čím dál více. Autora článku nevyjímaje. Lidí toužících po tom sednout ‚za volant‘ svého auta a v intimním soukromí se nechat dovézt z bodu A do bodu B bez nutnosti věnovat se řízení a využít čas efektivněji, je čím dál více.

V čem solidní silniční infrastruktura zaostává za tou železniční, například? Proč ji nevyžít podobně jako tu silniční? Bere to právo těm, kteří mají chuť si „zařídit dobré auto“, ji využít? Vůbec ne!

Všechny výše popsané věci spolu souvisí. Roborace vypadá jako šílenost. Ale pouze do té míry, do jaké vypadalo šíleně, že Země není placatá. Řekneme si za 50 let, i když autor článku už u toho nebude.

P.S.: Našlo by se spousta příkladů, ale filozofickou problematiku umělé inteligence například úžasně demonstroval film „Já, Robot“.