Velký rozhovor se šéfem týmu Mahindra Racing o lidském přístupu a cestě na vrchol

Indický tým patří mezi překvapení letošní sezony. Poprvé o sobě dal vědět už minulý ročník, kdy si připsal několik zajímavých výsledků a od té doby neustále roste. Za vývoj správným směrem zodpovídá i velmi zajímavý muž jménem Dilbagh Gill, šéf týmu Mahindra. Pro oficiální stránky se rozpovídal o svém pestrém životě a nekonečných změnách v kariéře, kterou prozatím zakončil ve formuli E.


Začněme pěkně od začátku – co jste dělal před tím, než přišla formule E?

Ve svém životě jsem pracoval na různých věcech, takže když jsem se rozhodl pro změnu, šlo o změnu funkce a taky odvětví. Začínal jsem jako automechanik a na formulových autech jsem pracoval už před 25 lety. Poté jsem s tím seknul a začal jsem pracovat v oblasti větrných turbín. To bylo ještě před tím, než jsem založil svou první společnost. S tou jsme se zaměřovali na výrobu a prodej obuvi. Poté jsem rozjel další společnost, která se stala největším prodejcem čajů na světě. Následně jsem stál u zrodu jiné firmy poskytující velkým společnostem software pro velké sportovní akce. Naším prvním zákazníkem byla FIFA, pro níž jsme z pohledu toho softwaru udělali dva podniky Mistrovství světa. Tahle společnost byla následně odkoupena Mahindrou, a to je období, kdy jsem začal pracovat pro tuto skupiny. Už je tomu 12 let. Věnoval jsem se mnohým činnostem, ale poslední 4 roky jsem se zaměřoval na formuli E a pár dalších projektů.

Kdy poprvé formule E upoutala vaši pozornost?

Sledovali jsme určité šampionáty v oblasti motorsportu a začali jsme hodnotit některé produkty v rámci odvětví. Chtěli jsme se vrátit k našim kořenům, což byla elektromobilita. Už proto, že jsme 20 let měli společnost na elektrické automobily. Najednou se objevila formule E, a právě v tom období jsme zvěřejnili naši vizi, že do roku 2020 bude celých 25 procent našich aut hybridních nebo čistě elektrických. Takže s tím vším na pozadí, formule E a Mahindra uzavřeli manželství přímo z nebes.

Jak dlouho jste věděli, že se chcete dostat do motorsportu?

V dřívějších letech jsem se trochu věnoval amatérským závodům. Před přechodem k automobilům jsem jezdil motocyklové rally. Podle mě jsem si uvědomil velmi rychle, že můj entuziasmus byl daleko větší než moje schopnosti. Motorsport byl vždy součástí mého života. Vždy jsem miloval auta.

Jaká je vaše první vzpomínka na motorsport?

To je dobrá otázka. Vyrůstal jsem ve velmi odlehlé části Indie, neměli jsme doma televizi ani telefon. Poprvé jsem se na televizi podíval až když mi bylo patnáct, takže namísto toho jsem hodně četl časopisy. Můj otec byl dobrý řidič a já si vzpomínám, že jsem chodil jezdit s ním. Potom, ještě velmi mladý, jsem začal jezdit sám.

Měl jste nějaké vzory?

Nejsem si úplně jistý, jestli jsem někoho sledoval a považoval jej za vzor. Sám sebe jsem vnímal jako velmi vážného studenta motorsportu. Hodně jsem o něm četl a chápal jsem ho. To byl zároveň můj velký handicap v mých začátcích, když jsem začal řídit tým na nejvyšší úrovni bez předchozích zkušeností. Nejlehčí cestou, jak se stát studentem, je skočit do toho, zažít to vlastní kůži a dělat věci podle sebe. Hodně lidí tady ve formuli E mi pomohlo. Některé lidi v padoku skutečně obdivuji.

Jak jste se dokázal ve formuli E zlepšovat?

Upřímně jsem na začátku neměl žádné vědomosti. Podle mě jsme tento šampionát podcenili. Mysleli jsme si, že toho víme hodně ze zkušeností výroby našich elektrických aut, ale velmi rychle jsme si uvědomili, že se potřebujeme dostat zpátky na začátek k rýsovacímu prknu.

Šampionát tedy předčil vaše očekávání?

Naprosto. Udělejme krok zpátky a podívejme se na to z organizačního hlediska. Prakticky se jedná o start-up. A teď, kolik takových strat-upů dosáhne svých vytčených cílů? Tady se to za první čtyři sezony podařilo, a proto ji tolik obdivuji. Podívejte se na to, kde jsme nyní, podívejte se na kvalitu lidí, kteří sem přicházejí nebo na kvality pilotů. Tenhle šampionát je daleko za očekáváním. Nikdo z nás si podle mě před těmi třemi a půl roky nemyslel, že budeme tam, kde stojíme nyní.

Jaké je to řídit tým? Jaké jsou hlavní výzvy?

Pro mě jde o společnost, která se soustředí na závody. Na konci každého dne musím být schopen tří věcí – poskytnout lidské zdroje, technické a finanční zázemí. Stejně s jakoukoli další společností, jde o nalezení správných lidí, jimž musíte nabídnout přiměřenou sumu peněz a nalezení velkých technických partnerů.

Mahindra tuto sezonu zaznamenala několik úspěchů. V čem spočívá jejich tajemství?

Zdráhám se použít slovo úspěch. Stále jsme v procesu učení a zlepšování se. Zatím jsme nedosáhli úrovně, kdy bychom zaznamenávali pouze vítězství. Jsme tým, kde všichni věříme v toho druhého, snažíme se to udržet jednoduché. Už jsme spolu tři roky. Některé části týmu jsou ve Španělsku, jiné ve Velké Británii a další zase někde jinde. Klidně by to mohla být katastrofa, ale my pospolu pracujeme velmi dobře. V našem týmu je nejvíce důležitá lidská dynamika.

Co máte na své práci nejradši?

To je velmi dlouhý seznam. Poslední čtyři roky je to tak, že když se probouzím, těším se na daný den. To je pro mě velmi důležité. Neustále jsem měnil obor a funkci, takže změna je asi tou nejlepší součástí.

Co je naopak na vaší nepříjemné?

To, když uděláme chyby a znehodnotíme si tak závodní víkend. Ta nejhorší věc pro mě je, když nenaplníme svůj potenciál.

Třeba závod v Mexiku, kdy nedokončila obě auta? To je jeden z těch dní?

Ne. Ve skutečnosti to bylo přesně naopak. V Mexiku jsme ukázalo velkou odvahu. Byl to produkt, který selhal. Získali jsme tam pole position, všechno jsme měli pod kontrolou. Vítězství by pro nás bylo jen takovým vrcholem.

Ve své kariéře jste zastával mnoho rolí, ale kterou z nich vnímáte jako vrcholnou?

Bylo to asi vytváření společností v různých odvětvích. Další vrchol představuje moje působení v různých oborech, od prodávání čaje na internetu až po pomáhání organizovat největší sportovní akce na světě. Vytváření něčeho, co tu ještě nebylo, pro mě bylo to nejlepší.

Je to strašidelné nebo vzrušující?

Je to vzrušující. Pro mě je strašidelné se vrátit do kanceláře a pracovat každý den v té samé místnosti od devíti do pěti. To je děsivé.

Ve formuli E hodně cestujeme. Co vám chybí nejvíce?

Kvůli své kariéře jsem neviděl vyrůstat svou rodinu. Zmeškal jsem narození své dcery. Teď jí je 14 a moje práce stále zahrnuje cestování. To mě trápí.

Pátá sezona za rohem, co bude pro týmy a celou sérii znamenat nové auto?

Auto je skvělé a hodně odlišné. Myslím, že jsou to změny, které do šampionátu vnesou větší rozdíly mezi týmy. Na to pravděpodobně bude mít obrovský vliv i vstup Mercedesu a Porsche. Nacházíme se teď v dokonalé bouři, máme správnou směs technologií a pravidel. Pátá sezona podle mě bude jen o autě. Pokusíme odvést tu nejlepší práci.

Mahindra je primárně výrobce automobilů, co pro její auta znamená formule E?

Musíte počkat a uvidíte. Každopádně jsme odvedli hodně práci oblasti materiálů, vývoje software, kontrolních systémů a řízení energie. Spousta z toho je přenosná a k dnešnímu dni byla i převedena. Ještě mnoho toho teprve přijde na řadu.

Jaký je váš nejoblíbenější závod?

To je jako byste se mě zeptali, jaké je moje nejoblíbenější dítě. Nemohu vybrat jen jeden.

Na jakém místě byste dále rád viděl závod formule E?

Chtěl bych vidět závod formule E v Dillí. Myslím si, že existuje velmi dobrá šance na to, aby se tak i zároveň stalo. V šampionátu jsou dva týmy, které jsou na Indii hodně napojeny. Když se spojíme, mohlo by se to podařit.

Jaké jsou vaše tři rady k úspěšné kariéře?

Tyhle body nemusí být aplikovatelné jen na motorsport, lze je využít k jakémukoli rozvoji kariéry. Zaprvé, dělejte věci správně hned napoprvé. Zadruhé, na všechno se ptejte. Zatřetí, naučte se něco nad rámec očekávání v souvislosti s vaší pozicí. Jestli chcete být například mechanikem, učte se z dat inženýrů. Tohle vám na vaší cestě pomůže, když se tím budete neustále řídit.

Čtěte také: JAK FORMULE E NALOŽÍ SE STAROU TECHNIKOU? TÉMĚŘ VŠE ROZPRODÁ

Provizorium kalendáře páté sezony formule E