V Baltském moři začínají operovat elektrické trajekty, zatím jen na kratších vzdálenostech

Uzavřeno mezi několika státy, chová se prakticky jako jezero. I to je důvodem, proč se o Baltském moři říká, že je jedním z nejznečištěnějších moří na světě. Evropská unie si proto klade za cíl jej obnovit a vrátit mu původní podobu. Přispět k tomu mají i prozatímně menší projekty elektricky poháněných trajektů. První už byly uvedeny do provozu.


Pilotní projekt se jmenuje E-ferry a zahrnuje několik čistě elektrických trajektů. Na vodu byly spuštěny v Dánsku, kde budou operovat mezi ostrovem Aero a nedalekou pevninou. Právě zde, i vzhledem k velikosti ostrova, není žádné mostní spojení a trajekty jsou proto nezbytnou součástí.

Elektrický E-ferry uveze až 31 osobních nebo 5 nákladních automobilů a k tomu pojme až 200 pasažérů. Na vzdálenost necelých 30 kilometrů jde tedy o odpovídající kapacitu. K parametrům lodi se sluší dodat, že v podpalubí se nachází celkem 840 baterií o celkové váze 56 tun, přičemž hmotnost plavidla činí 650 tun.

Čtěte také: NAFTOVÝM AUTŮM SE V ČESKU NEDAŘÍ, JEJICH NABÍDKA NA TRHU KLESLA O 39 PROCENT

Trajekt je schopný vyvinout rychlost až 40 km/h (21,4 námořních mil). Na to konto přispěla i důmyslná váhová optimalizace – palubní můstek je například vyroben z hliníku, zatímco nábytek z recyklovaného papíru.

Podobně jako je tomu na silnici, E-ferry se těší nižší hlučnosti provozu nebo nulovým emisím. Vyjádřeno čísly, ročně jeden trajekt ušetří 20 tisíc tun CO2, 41,5 tisíc tun NOx, 1,35 tisíc tun SO2 a dalších mikročástic. Na projektu se podílí pět zemí – Dánsko, Německo, Švýcarsko, Řecko a Finsko.