Roste spotřeba uhlí a zemního plynu. Mohou za to elektromobily?

S přítomností elektrických aut se často zapomíná na původ energie. Více jak šedesát procent celosvětové produkce elektřiny má přitom původ ve spalování uhlí a zemního plynu. Celou šestinu pak pro sebe ukrojí Spojené státy, kde dynamika prodejů elektromobilů dosahuje úchvatných čísel. Stojí proto za růstem spotřeby fosilních paliv právě tyto vozy?


Trh s elektrickými auty je rychle se vyvíjející oblastí. Největší celosvětový podíl (vzato poměrově) na tom má Norsko, kde v současnosti více jak třetina nových aut je elektrická. A to nemluvě a nepočítaje s hybridním pohonem. V roce 2017 hlásily silné prodeje i Spojené státy americké. Udáno bylo až 200 tisíc nových elektromobilů. O to působivější tato čísla jsou, uváží-li se velmi nízké ceny ropných produktů. Stimul pro spalovací motory přesto nepřišel. Na druhou stranu kdo ví, jak by ještě čísla prodejů elektromobilů povyskočila, kdyby se ceny pootočily na druhý pól.

Ostatně hodně na ruku tomu jdou i státy, kdy v současnosti existuje celá řada iniciativ, vyhlášek a zákonů, které se snaží skrze zákaz vozidel se spalovacím motorem vyřešit především smogovou situaci ve velkých městech. Jde například o Čínu, Indii, Norsko, Velkou Británii, Nizozemí nebo Francii. Všude tady navíc chtějí přinejmenším do roku 2040 „diesely a benzíňáky“ zcela vymýtit. V konečném důsledku ale bude úspěch elektrických vozů záviset na trendu klesajících cen především za akumulátory, ale také na přiměřenosti dojezdové vzdálenosti na jedno nabití.

Příběh elektrických vozů je nicméně dalekosáhlejší, než mnozí uvažují. A statistická čísla to jen dokazují. Mnozí zastánci „čistějšího“ pohonu totiž často zapomínají na to, že elektřina je jen sekundárním zdrojem energie. Ta primární z velké většiny stále pochází ze spalování uhlí a zemního plynu. A není to fenomén především USA. Je to otázka celosvětového významu.

Máte-li doma elektrický vůz, patrně jej nabíjíte ze zásuvky třeba i celou noc. Je vyčísleno, že spotřeba energií v domácnosti v takovém případě vzroste až o 50 procent. V široké veřejnosti se proto vžilo dogma, které dává do roviny spotřebu energie jednoho elektromobilu se dvěma až třemi rodinnými domy. Na toto téma už taktéž vyšlo několik studií. Ukazuje se v nich mimo jiné, že z 10 nabíjecích cyklů e-mobilu bude až 6,5 z nich dotováno energií z uhlí a zemního plynu. A další elektrifikace pochopitelně jen zvýší poptávku po elektřině, respektive po zdrojích jí produkující.

Tímto příspěvkem nechceme říci, že elektromobilita a celkově elektrifikace je špatným směrem. Jen je třeba rozšířit obzory skutečných problémů a neschovávat se před nimi. Možná důsledky nedostihnou přímo nás, ale budoucí generace zcela určitě.

Na obranu elektrických vozů – celosvětově se zvyšující spotřeba elektřiny bude podle prognostických modelů v tomto masivním trendu pokračovat a rozhodně nelze tvrdit, že veškerý podíl viny připadá jen na vrub těchto aut. V současnosti se meziroční nárůst pohybuje v rozmezí 1 – 3 procentních bodů a přinejmenším příštích pár let v tomto trendu bude pokračovat. Úkolem je proto snižovat závislost na fosilních palivech.

Na závěr ještě jedno statistické číslo pro zajímavost – ačkoli má Indie čtyřnásobný počet obyvatel než USA, v porovnání s ní spotřebovává pouhou třetinu elektrické energie. Zde je velký prostor na zamyšlení. Bohužel s figurou amerického prezidenta a jeho přístupem ke globálním změnám klimatu by zřejmě ani tento poslední odstavec příliš nehnul. Nicméně Keep Fighting.

Čtěte také: NORSKO JAKO PRVNÍ ZEMĚ NA SVĚTĚ VYMĚNÍ VŠECHNA SVÁ LETADLA ZA ELEKTRICKÁ