Roborace zahajuje synergii s Yamahou, na vývoji autonomních systémů pracuje i Valentino Rossi

Dva jedinečné projekty zaměřené na vývoj autonomních systémů, Roborace a Motobot z dílny japonské Yamahy, budou úzce spolupracovat. Pod dohledem legendárního Valentina Rossiho.


Asi se ptáte, co spolu tyto dvě entity mají společného. Až do tohoto okamžiku prakticky nic. Tedy optikou nějaké užší spolupráce. Jak ale zní otřepané klišé „časy se mění“ a spolu s ním pochopitelně i motorsport. Míří jako všechno okolo nás svižným krokem kupředu. Pozornost se proto čím dál více upírá k revolučním způsobům závodění. Vše koneckonců pojí elektřinou notně posílená „zelená“ nálada.

A v těchto přístavištích rychle zakotvily série jako formule E, Moto E, EPCS a další. Rozvíjejí se pak i další odvětví. Tím nejvýraznějším je umělá inteligence, rovněž mohutně prosazovaná v automobilovém průmyslu. K jejímu rozvoji naopak slouží pilotní projekt Roborace. V něm zjednodušeně proti sobě budou na dráze soupeřit jen a pouze stroje. Aby vůbec mohla zaujmout fanoušky, bude zapotřebí ještě spousta úsilí a vývojových hodin práce.

Čtěte také: ZNÁME DETAILY NOVÉHO ŠAMPIONÁTU MOTOE, VALENTINO ROSSI VYCOUVAL

Podobně je na tom i experiment továrny Yamaha. Ta svůj Motobot vyvíjí pod dohledem nejpovolanější osoby.  Ano, tušíte správně, že jde o Valentina Rossiho, sedminásobného mistra světa královské kubatury silničních motocyklů Moto GP. Myšlenka je podobná jako v případě Roborace. Nicméně největší odlišností je, že Yamaha na svůj stroj hodlá posadit robota. Odtud vlastně název Motobot.

A právě v tomto momentě se začínají úmysly obou náramně scházet. Oba projekty samo sebou pracují s neuvěřitelným objemem dat z různých LiDAR senzorů, GPS a dalších systémů, a proto ve vzduchu visela otázka „proč ostatně nespojit síly?“ Spolupráce by v závěru měla vyústit v přítomnost šampionátů připomínajících Formule 1 a Moto GP.

Znovu tedy půjde o totožné pískoviště, kde si výrobci hrají s detaily. Ladí, tuní, inovují. To celé za účelem vyvíjet pokročilé asistenční systémy využitelné v běžném silničním provozu. Pochopitelně by je společnost Roborace nevytvářela sama. Zkrátka prodala by hotovou technologii výrobci z řad OEM. Touto cestou pracují například mnohé týmy formule E, které mají své pohonné ústrojí od různých jiných výrobců.

Roborace a Motobot se již společně představily na Festivalu rychlosti v Goodwood před dvěma týdny. Autonomní vůz dokonce absolvoval jízdu do vrchu a nevedl si vůbec špatně. Naopak Motobot se lidem ukázal pouze ve své statické podobě. Již dříve však promotéři Motobotu natočili video z jízdy proti Rossimu, na které se můžete podívat níže.