První závod ‘Roborace’ byl spíše experimentem

Moc upoutávek na první závod bezpilotních závodních vozů ‘Roborace’ k vidění nebylo. Navíc tento závod, který ani nebyl závodem, nedopadl tak, že by se jeho průběh dal mediálně použít.

Roborace má ambici pořádat závody bezpilotních aut. Smysl to má do té míry, že bezpilotní, neboli autonomní vozy, jsou zjevně budoucností běžného silničního provozu. Tato problematika je extrémně široká a jedním z jejích střípků je právě extrémní vývojová platforma v podobě závodních klání Roborace, za kterým stojí prezident FIA Jean Todt, správce komerčních práv na E formuli Alejandro Agag (podnikatel dlouho působící v motorsportu) a bývalý ruský politik jménem Denis Sverdlov.

Klíčovou záležitostí pro ‘samořiditelná auta’ je software. A právě v seriálu Roborace, doprovodné disciplině šampionátu formule E, měly jednotlivé týmy a hlavně nadnárodní automobilky dostat možnost svůj software testovat v extrémních podmínkách. Mnohými fanoušky byl tento záměr špatně pochopen (tedy že jako jde o moderní odvětví motorsportu, což nejde).

Celému projektu Roborace byl dán úžasný marketingový koncept tím, že byla představena podoba budoucích bezpilotních ‘formulí’.

roborace1

Koncept byl doplněn příslibem, že kromě konzervativního softwarového módu vhodného pro běžný silniční provoz (který by ze závodů Roborace udělal smrtelně nudnou záležitost) bude k dispozici také ‘agresivní bojový mód’. A že v rámci víkendu ePrix se pojedou dva závody Roborace.

Takže jsme se všichni těšili na velkou premiéru v Buenos Aires, kde se tento víkend jel třetí závod šampionátu formule E. A jakkoli nelze pořadatelům upřít dobrý úmysl a nasazení, objektivně zůstalo za očekáváním.

Především, auta Roborace mají zcela jiný než slibovaný vzhled.

roborace-buenos-aries3

Pro premiérové závodní klání v Buenos Aires byly k dispozici pouze dva prototypy, nesoucí název Devbot 1 a Devbot 2. A že z této slávy nebyl k dispozici žádný přenos ani video stream, nebylo takovou katastrofou jako to, že jeden z bezpilotních vozů při své premiéře boural!

A rozhodně to nebyl záměr. Kdyby byl, bylo by kolem toho větší ‘haló’, ale tady se pořadatelé zjevně drží při zemi. Právě proto, aby kolem toho moc velké ‘haló’ nebylo. Spojení ‘kolize’ a ‘autonomní vůz’ to je jak červený hadr na býka senzace chtivého novináře.

Ve zmíněné nehodě nešlo zjevně o nic vážného, nejspíš lehký kontakt s bariérou a poškození části auta bez řidiče. A tak v ‘dramatickém závodě’ bezpilotních aut vyhrál Devbot 1.

Sliby byly velké, záměry ambiciozní, výsledek se zatím nedostavil. Také proto nejsou (zatím) k dispozici nějaká rozumně kvalitní videa. Nezbývá než doufat v lepší zítřky.