První robotaxi na světě už brázdí silnice a má i 30 objednávek

Zcela první prototyp autonomního taxi byl minulý týden představen v Paříži. Zákazníka samo vyzvedne a odveze na určené stanoviště. Automobil vyjde v přepočtu na více jak 6 miliónů korun, přesto už se hlásí první odběratelé.

Představte si tu možnost, že se jen posadíte a o zbytek vašeho přesunu z bodu A do bodu B se postará někdo jiný. Ve své podstatě krásná vize, avšak dalo by se říci, že i trochu děsivá. Obzvláště pro toho, kdo si přečetl dílo R.U.R Karla Čapka a s jeho myšlenkou se ztotožnil. Prakticky o sto let později od vydání vědeckofantastického dramatu se začíná scénář lidské „degradace“ pomalu naplňovat.

Autonomie, coby samořiditelné individuum, už se mezi námi nějaký ten čas pohybuje. Neustálý vývoj navíc přibližuje lidstvo k momentu, kdy například budoucí generace už ani nebudou vědět, co znamená slovo volant. Natož pak pedály. Jeden takový autonomní kousek nedávno představila firma Navya. Ta na rozdíl od jiných svůj vůz vystavěla od základu, tedy nikoli na bázi různých transformací již člověkem využívaných automobilů.

Prezentovaný výsledek? Z pohledu vědy přímo skvostný. Z pohledu samotného uživatele takřka nepochopitelný. Jmenuje se Autonom Cab a po předchozích řádcích by bylo asi zbytečné zmiňovat, že je nadupaný nejvyspělejší technikou. O tom ostatně svědčí i cenovka, která bude přesahovat metu 6 miliónů korun. A světe div se, objednáno již bylo 30 vozidel.

Ale k tomu, co ony tři desítky zájemců dostanou a nejprve z užitného hlediska. Vozidlo nabídne až šest míst k sezení (dvě řady po třech sedadlech proti sobě), přičemž nastoupit bude možné pouze z jedné strany. Provozuschopný, automobil vyrobený z kompozitních materiálů, vydrží až deset hodin. O to se postará LiFePo akumulátor o kapacitě 22 nebo 33 kW/h v kombinaci s elektromotorem o maximálním výkonu 25 kW. Nabití na 90 procent, v závislosti na použitém typu připojení (16A/32A), si vyžádá 5 nebo 9 hodin. Ještě by se slušelo zmínit, že maximálním rychlosti vůz dosáhne při hranici 90 km/h.

A teď, co všechno vlastně dělá automobil samořiditelným. Především 10 lidarových senzorů, z nichž 3 operují v úhlovém rozsahu 360° a zbylé pak ve 145°. Dále se na palubě vozu nachází 6 kamer, 4 radary a 2 satelitní antény pro vysoké rozlišení map spolu se satelitním polohováním. Kooperace všech těchto prvků zajišťuje kontinuální načítání dat s takřka okamžitou odezvou a vůz zařazuje do autonomní třídy číslo pět. Tedy nejvyšší možné.

Autonom Cab byl zatím představen coby taxi a ve Francii nebo Austrálii si lidé již mohou zarezervovat a vyzkoušet prémiovou jízdu. Systém přivolání funguje na podobné bázi jako u služby UBER, tedy přes aplikaci. Ostatně se také předpokládá, že právě poskytoval alternativní přepravy bude jedním z prvních zákazníků. Společnost Navya už má navíc v kapse několik velkých smluv v mezinárodním měřítku a vyjednává například i v Česku se Student Agency. V důsledku navázání těchto partnerství by ve druhém čtvrtletí 2018 mělo dojít k mnohačetnému nasazení bezpilotních taxi v centrech velkých měst.

Na podrobnosti si ovšem budeme muset počkat do ledna. Právě tehdy Navya oznámí další detaily.

navya-autonom-cab LIVE1 FRONT d954c5f0aeba2170aeebba93942f1a35 SENSORS_2 40P3142-1024x683 INT