Preview Paříž ePrix: Vše podstatné na jednom místě

Paříž hostí závody elektrických formulí již potřetí. Shodou okolností se tu poprvé jelo kvůli nemožnosti závodit v Monaku, které se do kalendáře pro příští rok vrací. Okruh se rozprostírá okolo proslulé Invalidovny a nedaleko ležící řeky Seiny. Celé pozadí pak utváří Eiffelova věž v pozadí.

Samotná koncepce okruhu kombinuje pasáže rychlých zatáček spolu s dvěma dlouhými, protilehlými rovinkami. Sečteno podtrženo, na jezdce čeká 14 zatáček (6 levotočivých, 8 pravotočivých) a 1920 metrů dráhy. Menší délka v tomto případě znamená navýšení počtu kol, kterých je pro závod vypsáno 49.

Nalézt správný kompromis v každé ze zatáček je tu klíčové. Ačkoli při pohledu na mapku se může zdá, že okruh nepatří k těm náročnějším, kluzký povrch je nevypočitatelným faktorem v každé ze zatáček. Vyprávět by mohli bývalí týmoví kolegové Jean-Éric Vergne a Sam Bird.

O tom, že Francie miluje motorsport, netřeba dlouze diskutovat. I ve Formuli E má proto země Galského kohouta své četné zastoupení. Z tohoto pohledu lze jmenovat kupříkladu týmy Renault e.dams nebo DS Virgin, piloty Nicolase Prosta, Jeana-Érica Vergne, anebo už samotné partnery šampionátu jako Michelin či GH Mumm. Perspektivou tamního fanouška tudíž vždy půjde o zajímavou přehlídku. Navíc Renault e.dams se po tomto roce z formule E stahuje, tudíž půjde o poslední příležitost se s francouzským týmem potkat.

Stalo se na pozadí

Jako vedoucí muž šampionátu do Paříže přijíždí jednou zmiňovaný Vergne. Jemu se před čtrnácti dny v Římě příliš nedařilo, obsadil konečné páté místo a ztratil něco ze svého náskoku lídra šampionátu. Naopak podařilo se mu zorganizovat benefiční motokárový závody s piloty formule E a Billy Mongerem, mladým závodníkem britské F4, který vloni přišel o obě nohy, když narazil do jiného stojícího monopostu.

Více si můžete přečíst zde.

Nejčerstvějšími vzpomínkami na vítězství a myšlenkami na zisk titulu bude v Paříži Sam Bird. Po skvělém úvodu sezóny přišla krátká odmlka, nicméně britský pilot už se znovu hlásí o nejvyšší posty. Podobně zapomenout na mizérii posledních klání bude chtít i Felix Rosenqvist a podobně i celý tým Mahindra. Indická stáj zpočátku patřila k nejrychlejším ve startovním poli, patřila jí i vedoucí mezi konstruktéry, avšak její poslední výsledky sráží spolehlivost techniky. V Římě Rosenqvist odstupoval po polovině závodu z vedoucí pozice.

V časové mezeře mezi Římem a Paříží se uskutečnily i druhé skupinové testy druhé generace monopostu formule E. Tentokrát na okruhu Calafat a s plným obsazením devíti konstruktérů. Tedy včetně týmů NIO a BMW. Oznámeno rovněž byly i třetí a závěrečné testy, které se uskuteční na podzim tohoto roku v Donington Parku, kde bude k vidění i simulace závodu.

Co jste možná nevěděli o Paříži

Paříž, coby hlavní město Francie, je domovem 2,5 milionů lidí. Když tuto oblast rozšíříme na celý pařížský region, napočítali bychom už 12,5 milionů obyvatel. To z něho rázem činí druhé největší město Evropy. I přes svou velikost a velmi rušnou dopravu je kvalita ovzduší hodnocena jako dobrá. Lze to přičíst i množství vzniklých iniciativ, které se snaží o redukci emisí z dopravy.

Recenze výletu na ePrix Říma aneb den ve společnosti formule E

Například do roku 2025 se po městě nemá pohybovat jediné auto s dieselovým pohonem a celkově by mělo do data 2030 dojít ke snížení spotřeby fosilních paliv o celých 30 procent. K tomuto tématu je vhodné zmínit, že Francie je druhým státem Evropy co do množství vyrobené energie z obnovitelných zdrojů. Nejčastěji se v tomto případě jedná o vodní a větrné elektrárny. Na druhou stranu stále převážná část zdejší energie (až 78 %) pochází z jádra.

Kdy se usadit k počítači nebo televizi

Oproti minulému závodu v Římě se časy jednotlivých událostí nemění. Začíná se tedy tréninky, které jsou na programu v brzkých dopoledních hodinách. V kvalifikaci se jezdci utkají krátce po obědě a na start samotného závodu se postaví v 16 hodin středoevropského času. Celý harmonogram závodu naleznete v přiložené tabulce níže. Kvalifikaci lze sledovat ze záznamu spolu s živým vysíláním závodu na stanici Eurosport 1. Vysílá rovněž Arena Sport 1, která obě hlavní události uvede v živém přenosu.

ZAČÁTEK KONEC UDÁLOST
8:00 8:45 První trénik
10:30 11:00 Druhý trénink
12:00 12:06 Kvalifikace, skupina 1
12:10 12:16 Kvalifikace, skupina 2
12:20 12:26 Kvalifikace, skupina 3
12:30 12:36 Kvalifikace, skupina 4
12:45 13:00 Super Pole
16:00 cca 17:00 Závod