Premiérová ePrix ve švýcarském Curychu je tu!

Dost možná poslední díl skládanky čtvrté sezóny formule E. V pořadí jezdců vše hraje do karet jednoho muže – Jeana-Érica Vergne, který při souhře okolností může slavit premiérový titul. Mezi konstruktéry jasno ani zdaleka není. Hodně napoví premiérový závod v historickém centru Curychu.


Vloni touto dobou byl na koni. Tehdy Sébastien Buemi pomýšlel na zisk mistrovského titulu právoplatně. Posledním závodem v Montréalu jej nakonec o velký primát připravil Brazilec Lucas di Grassi. Letos v takové pohodě Švýcar není. Problémy s technikou zpočátku sezóny jej o tuto možnost připravily, podobně jako jeho loňského soka, avšak o to více si může první vystoupení před vlastními fanoušky náležitě užít a tím i zdramatizovat boj o pohár mezi Jeanem-Éricem Vergnem a Samem Birdem. Posledními letošními „přeživšími.“

„Trať se rozprostírá okolo Curyšského jezera, pozadí tedy bude velkolepé. Už se na to strašně těším. Nemyslel jsem si, že někdy budu závodit na domácí půdě. Předpokládal jsem, že se tato šance v mojí kariéře nenaskytne. Je to úžasný bonus, že můžu něco takového zažít. Zcela jistě to bude jeden z mých vrcholů kariéry. Švýcarsko má velkou historii a několik výborných závodníků. Budu velmi hrdý, ale mou prioritou je udělat dobrý výsledek. To by bylo něco výjimečného,“ popisoval vřele Sébastien Buemi, hvězda týmu Renault e.dams.

I další připomenutí z minulého ročníku je na místě. A to, není-li šampionát definitivně rozhodnutý, náskok nic neznamená. Obzvláště ve formuli E. Vergne a jeho tým Techeetah se pyšní dobrou výchozí pozicí. Jeho a Sama Birda z DS Virgin dělí rovných 40 bodů, přičemž ve hře stále zůstává 87 bodů při uvažování maximálního zisku. Konzistentnost výkonů není v tomto případě relevantním měřítkem. Avšak Francouz jako jediný z celého startovního pole bodoval ve všech dosavadních závodech.

Promluvit do konečného postavení ale můžou i jiní. Ve skvělé formě se v posledních týdnech a měsících prezentuje tým Audi vedený úřadujícím mistrem di Grassim a posledním vítězem Danielem Abtem. Po doslova katastrofálním vstupu do sezóny, kdy se německá automobilka potácela dokonce na předposledním místě Poháru konstruktérů, nyní živí na druhém místě šance na zisk titulu. Na čínský Techeetah ztrácí nikterak hrozivých 54 bodů.

Už jsme zmiňovali, že blýsknout se bude chtít i domácí Buemi a zapomínat nesmíme ani na Felixe Rosenqvista. I pilot týmu Mahindra patřil k letošním favoritům, nicméně i jeho v průběhu ročníku stihly nemalé technické potíže. Mezi adepty na vítěze posledních tří závodů proto nesmí chybět. A svědky jsme byli i některých překvapivých výsledků, proto na seznam kandidátů patří i André Lotterer, Nelson Piquet nebo Oliver Turvey.

Velkou neznámou a proměnnou bude rovněž nový okruh v centru Curychu. Dispozice dle mapky nevypadá příliš atraktivně. Dvě dlouhé rovinky a v součtu pouhých 11 zatáček jsou však kompaktní kombinací umu a rychlosti, kterou se vítěz ePrix bude muset prezentovat. I proto lze soudit, že o zábavu bude i zde postaráno.

Něco málo o Curychu

Historie Curychu sahá až do neolitu, přičemž samo město bylo založeno už Římany. V současnosti je opředeno několika nej. Je největší městem Švýcarska, je jedním z nejbohatších na světě, je nejdražším místem na světě, za což si v různých průzkumech vysloužilo i přívlastek „nejvyšší kvalita pro život,“ a je také domovem několika nejvyšších sportovních orgánů jako FIFA nebo IIHF. Z těchto důvodů je zde oproti zbytku země velká koncentrace cizinců, včetně slavných osobností a z perspektivy zahraničního fanouška i velkým lákadlem.

Mezi ty patří jezero uprostřed města, historické centrum s řadou kostelů, muzeí a divadel. To vše s krásným horským pozadím.  Z pohledu ekonomické aktivity jsou důležitými odvětvími potravinářského, strojírenského, chemického průmyslu a textilního průmyslu.

Starobylé, přesto moderní, město Švýcarska bude svědkem revoluce v zemi helvétského kříže. Od roku 1955 se na území této evropské země neuskutečnil jediný motoristický závod pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace FIA. Důvod? Tragická nehoda při Le Mans onoho roku, po níž přišel zákaz od tamní vlády. Povoleny byly například jen závody do vrchu. Přišel nicméně rok 2015 a s ním i jisté uvolnění dlouho zažitých pořádků. Ovšem zelenou dostala jen „zelenější“ elektřina, čehož se záhy tamní pořadatelé okamžitě chytli.

Harmonogram nedělní ePrix Curychu

ZAČÁTEK KONEC UDÁLOST
10:00 10:45 První trénik
12:30 13:00 Druhý trénink
14:00 14:06 Kvalifikace, skupina 1
14:10 14:16 Kvalifikace, skupina 2
14:20 14:26 Kvalifikace, skupina 3
14:30 14:36 Kvalifikace, skupina 4
14:45 15:00 Super Pole
18:00 cca 19:00 Závod