Přehledně: novinky, spekulace a kauzy na pozadí předsezónních testů formule E

Přesně pět měsíců dělí finálové klání formule E v New Yorku a start nového ročníku v Rijádu. To je dlouhá doba „relativního“ ticha, kdy se takříkajíc nic neděje. Ve skutečnosti je tomu přesně naopak. Předsezónní testy ve Valencii odkryly spoustu významných informací a zajímavých spekulací. Zde je přehled těch nejdůležitějších.


Těch událostí, zajímavých přesunů, nových partnerství či spekulací, je opravdu velká spousta. Doslova nepřeberné množství. Některé si ovšem zaslouží více pozornosti než jiné. Tak třeba věděli jste, že společnost zabývající se dodávkami komponent týmům formule E, italská Magneti Marelli, je blízko prodeji do Japonska? To mimo jiné otevírá další diskuze o expanzi a prezentaci formule E na tamním trhu.

Nové destinace

Dosavadní vyjednávání naznačují možné uskutečnění závodů již v roce 2020. Hostitelským městem by se mělo stát přístavní město Jokohama. Jednání se zastupiteli druhého největšího města Japonska je v plánu „brzy.“

Odtud by to šampionát neměl daleko i do dalších destinací ze seznamu potenciálních hostitelů. Především do Soulu je to v rámci celosvětových měřítek co by kamenem dohodil. Město navíc disponuje silnou vyjednávací pozicí. Tamní automobilka Hyundai v posledních měsících znovu stupňuje svůj zájem o formuli E. V jaké formě, to zatím není známo. Víme však, že Alejandro Agag, CEO šampionátu elektrických formulí, již před nedávnem Soul navštívil.

Čtěte také: HYUNDAI BUDE SPOLU S FIATEM VYVÍJET VODÍKOVÝ POHON

Na onom seznamu nových závodních destinacích figurují i některá další zajímavá města. Nejblíže dohodě jsou například Lisabon, Kodaň nebo Auckland na Novém Zélandu. A když už jsme zmínili zájem automobilky Hyundai, sluší se zmínit i americký Ford, který údajně usiluje o spojení s týmem Dragon Racing. Bližší informace však dostupné nejsou.

Ve světle těchto informací je jisté, že v blízké budoucnosti dojde k rozšíření kalendáře. Některé zdroje dokonce naznačují, že by k tomu mohlo dojít již během této/nadcházející sezóny mezi závody v Berlíně a Bernu. Údajně se mluví o druhé ePrix na německé půdě.

Ford už se připravuje na formuli E, bude již osmou automobilkou

Tento zájem je připisován na vrub německých automobilek, které se účastní šampionátu. K tomuto zástupu (Audi, BMW, Mercedes) již příští rok přibyde i Porsche. To do Valencie vyslalo početnou delegaci v čele se známými inženýry Kylem Clarkem a Olivierem Champenoisem.

Noví sponzoři, lukrativní smlouvy

Rovněž zajímavá oblast. Minimálně stojí za to jí čas od času pořádně prolustrovat. Formule E udělala za čtyři roky své existence neuvěřitelný pokrok, za což může děkovat i svým věřitelům, jejichž řady znovu doznaly jistých změn.

V novém ročníku se bude série muset obejít bez partnerství s telekomunikační společností Qualcomm, producentem luxusního šampaňského značky Mumm nebo platební sítí Visa. Opačným směrem naopak zamířily značky jako Bosch, lídr v dodávkách zařízení pro automobilový průmysl, pivovarnický koncern Heineken nebo aerolinie Saudia.

Bez zajímavosti v tomto odvětví není ani prohlášení šéfa formule E Alejandra Agaga. Dle jeho slov série v nadcházejícím ročníku vynaloží obrovské peníze na marketingové záležitosti. Za možností učinit „huge push,“ jak tento krok úspěšný Španěl nazval, ostatně stojí právě partneři a lukrativní smlouva s Rijádem.

„Budeme masivním způsobem investovat do marketingu a uvidíte tedy velký nárůst naší marketingové aktivity v průběhu páté sezóny,“ nechal se slyšet Agag. „Utratíme desítky miliónů euro na marketingovou propagaci šampionátu a značky. V páté sezóně budeme vidět prakticky všude.“

Nepřehlédněte: FORMULE E I PŘES PŘIZNÁNÍ SAUDSKÉ ARÁBIE ZE ZABITÍ NOVINÁŘE SEZÓNU V RIJÁDU ZAHÁJÍ

Na tento účet ostatně může přispět i fakt, že šampionát bude u Mezinárodní automobilové federace FIA žádat o status „Mistrovství světa“ vozů formule E. Žádost by měla být podána počátkem roku 2019.

Změny na inženýrských postech

Hrana mezi úspěchem a neúspěchem je ve formuli E tenká jako lakmusový papírek. Důležitou roli hrají i mnohdy „neviditelní“ inženýři starající se o jednotlivé piloty. Na těchto postech se od konce minulé sezóny odehrálo rovněž mnoho změn. Zde jsou ty nejdůležitější.

Jakob Andreasen. Během testů připojil k týmu starajícímu se o Maxe Guenthera v Dragon Racing. Je bývalým inženýrem McLarenu, Williamsu nebo Force Indie v F1.

Jacky Eeckelaert. Závodní inženýr Felipeho Massy. Spolu se dali dohromady už během Brazilcova působení v Sauberu v roce 2002. Veterán mezi inženýry dohlížel už na vývoj pohonného ústrojí Gen2 a testy s Felipem Massou.

Bertrand Fermine. Nový závodní inženýr Robina Frijnse v týmu Envision Virgin Racing. Belgičan má předešlé zkušenosti z Fortec v F3 a ART v GP3.

Stephen Lane. Minulý ročník pracoval pro Alexe Lynna ve Virgin Racing a nyní se přesouvá na druhou stranu garáže Sama Birda. Jemu v létě odešel inženýr Mike Lugg, který nově přijal pozici v Red Bull Racing v F1.

Chris de Coninck. Bude dohlížet na Daniela Abta v Audi Sport ABT Schaeffler. de Coninck v minulém ročníku pracoval pro Maro Engela ve Venturi. U Audi střídá Daniela Grunwalda.

Tony Ross. Další jméno známé z prostředí formule 1, kde působí v týmu Mercedesu. Ve Valencii se objevil v garáži HWA Racelab.

Technologické novinky

Jeden vůz na celý závod. To je hlavní změna oproti minulým ročníkům. Aby však byla zachována jakási možnost strategického ovlivnění závodu ze strany týmů, jezdci budou mít možnost využít dvou výkonnostních módů. V předem určených místech trati, omezeném počtu a definovaném časovém úseku. Po aktivaci módu jim bude poskytnuto až 25 kW výkonu navíc.

Změnu módu zaregistrují i diváci, neboť na systém Halo budou upevněny pásky s LED diodami, které se po aktivaci režimu rozsvítí. Celý systém byl v průběhu testů několikrát zkoušen všemi vozy a zdá se, že je vše připraveno k plnému nasazení.

Předmětem diskuzí a zkoušek byly také biometrické rukavice. Poté, co tuto technologii od letošního roku zavedla F1, míří k tomuto kroku i FE. Důvod je prostý. Biometrické rukavice v sobě mají senzory, jenž poskytují data o životně důležitých funkcích pilota. To je užitečné zejména během zkoumání různých momentů nastalých v průběhu závodu. V neposlední řadě má lékař okamžité informace o jeho stavu v případě nehody.

Jezdci

Už se začátkem testů ve Valencii se rozhořel jeden velký příběh. Nesl jmenovku Alexander Albon. Ten před měsícem podepsal smlouvu s Nissanem ve formuli E a měl se tedy zúčastnit oficiálních testů. Jenomže ejhle, Albon se prostě neukázal.

Vysvětlení se objevilo záhy. Do Valencie přicestovala delegace F1 Red Bull Racing a začala vyjednávat s Nissanem o uvolnění Albona do Toro Rosso. Dle náznaků tato jednání dopadla dle očekávání a mladý Thajec se do F1 skutečně postěhuje. Svědčí o tom i fakt, že Nissan již povolal náhradního pilota Olivera Rowlanda.

V Toro Rosso bude Albon jezdci po boku Daniila Kvjata, který, jak se ukázalo, nebyl daleko od dohody s Mahindrou. Velkým favoritem na zisk sedačky u indického týmu byl i Antonio Giovinazzi. Ovšem pak se karta obrátila a oba podepsali smlouvy v týmech F1.

VIDEO: Druhá generace FE z onboard kamery