Pavel Turek Tv Nova

Pavel Turek o vstupu dalších automobilek do formule E

O uplynulém víkendu se vyjma Velké ceny Maďarska F1 konalo také finále šampionátu elektrických formulí. I s ohledem na nedávné prohlášení automobilek Mercedes a Porsche o vstupu do tohoto šampionátu se proto nabízí ideální příležitost pro porovnání ‚klasického‘ motorsportu s ‚alternativními‘ disciplínami, jako je právě třeba formule E. Svůj pohled nabízí Pavel Turek, odborník pohybující se dlouhodobě v zákulisí formule 1.

Je to jen pár týdnů, kdy bývalý šéf týmu F1 a současný reportér britské televize Eddie Jordan přišel s překvapivou informací, podle které se Mercedes po roce 2018 stáhne z formule 1. Pro spoustu lidí se jednalo o neuvěřitelný příběh, přesto se částečně zakládal na pravdě. Jordan se zřejmě z nejvyšších pater Daimleru doslechl, že bylo učiněno velké rozhodnutí – jenže nikoliv pro formuli 1, ale v DTM.

Mistrovství německých sportovních vozů je nejviditelnější disciplínou motorsportu v Německu, který je logicky hlavním trhem Mercedesu. Proto jeho konec v DTM a přesun do formule E (kde by týmu mohl šéfovat Nico Rosberg) působí jako malý šok. Stejně jako v případě Porsche, které opustí sérii vytrvalostních závodů Le Mans a rovněž zamíří do šampionátu elektrických formulí.

Pavel Turek

Pavel Turek

Je otázkou, co stojí za stažením se těchto úspěšných automobilek z klasické sféry motorsportu. Vliv možná má i v Německu hojně propírané podezření na podvodný motorový software některých automobilek a diskutovaný zákaz vjezdu vozů s dieselovým motorem do vybraných měst kvůli omezení emisí. Tažení těchto firem do formule E tak může vypadat jako snaha o vylepšení vlastní ‚image‘. Stejně tak se ale může jednat „jen“ o zjištění, že pro dané firmy už nemá smysl účast v soutěžích, které nemají tak velký globální dopad. Možná si řekly, že získaly už všechny trofeje, co mohly, a tak se snaží zakotvit v tom správném odvětví motorsportu z hlediska budoucnosti.

Každopádně načasování tohoto kroku směrem k elektrickým závodům podle mého není vhodné. Ve formuli E figurují automobilky, které se k přestupu odvážily už před mnoha lety – Renault, Audi, Jaguar. K nim přibude BMV a nyní i Mercedes a Porsche. Jak už jsem zmiňoval výše, trochu mi to přijde jako ukvapená snaha o napravení pošramocené pověsti – až se chce říci kupování desátků – a kompenzace chybějící odvahy v minulosti. Nové automobilky budou pravděpodobně v odlišném prostředí zpočátku technologicky strádat. Podobně jako třeba Honda ve formuli 1. Tím rozhodně svůj věhlas nepodpoří.

Stejně tak nepomůže fakt, že velká jména jako Mercedes či Porsche jsou spjata s ‚klasickým‘ motosportem. Těžko říci, jak marketingově prospěšné bude pro tyto automobilky závodit se strojem dosahujícím rychlosti dvou set kilometrů v hodině (což dnes umí každé druhé auto), z nějž je slyšet pouze bzučení elektromotoru a který vydrží jen půlku závodu.

Nemyslím to nijak zle vůči formuli E. Koneckonců už teď se vyvíjí baterie, se kterými vozy vydrží celou délku závodu. Chápu i případnou touhu automobilek prozkoumat v současnosti hodně skloňované oblasti elektromobilů a autonomních vozidel. Přesto si myslím, že takový krok ocení spíše budoucí generace a motorsportu jako takovému ještě nějaký čas zabere, než k podobným ‚termínům‘ dozraje a aplikuje je.

Pro mě osobně i nadále zůstává podstatou motorsportu a jedním z nejsilnějších zážitků vůbec, když člověk stojí uprostřed garáže, v níž se nastartuje vůz F1. Motor začne vibrovat, je cítit vůně vysokooktanového benzinu… to je pro mě motorsport, i proto formule 1 stále stojí v jeho popředí. A minimálně několik let ještě stát bude. Dokud se většina automobilek a velkých firem permanentně nepřeorientuje na alternativní závodní série, jako je formule E. Doufám ale, že se je právě díky vůni benzinu podaří udržet v klasických disciplínách, kam historicky patří.