Paříž: Autosalony jsou přežitek, automobilky raději investují jinam

Kdo zabil neelektrické vozy, zněl v roce 2008 titulek renomovaného deníku The New York Times v reakci na měnící se podobu automobilového průmyslu a autosalonu v Paříži. Podobný přerod můžeme sledovat i dnes, o deset let později, kdy se zdá, že klasickým výstavám automobilů už odzvonilo.


Situace na pařížském autosalonu tehdy v autorovi zanechala silný pocit, z něhož pramenila myšlenka – s koňskou silou je konec. I když technologie elektrických a hybridních automobilů byla v roce 2008 slovy jejich dojezdu doslova v plenkách, přesto vozy s těmito pohony Paříž doslova zaplavily.

Představil se tu kupříkladu elektrický Smart, koncept Nissan Nuvu, Chevrolet Volt, hybridní Citroen Cactus, modely Toyoty, Audi a mnoha dalších značek. V té době také neměly autosalony v dnešní podobě nouzi o vystavovatele. Přední značky tuto možnost prezentace považovaly za prestiž.

To se s ohledem na právě probíhající autosalon v Paříži, mimochodem jde o jeden z nejstarších, tvrdit nedá. Kupříkladu chybí takoví tradiční výrobci jako Ford, Volkswagen, Nissan, Volvo, Opel, ale i další. Důvod? Sociální sítě a vysoké poplatky za účast, které se šplhají až k 500 miliónům korun.

Nepřehlédněte: DÁNSKÁ VLÁDA CHCE ZAVÉST ÚPLNÝ ZÁKAZ PRODEJE AUT SE SPALOVACÍMI MOTORY

Netřeba najímat finančního analytika abyste sami přišli na to, že kampaně na sociálních sítích jsou mnohem racionálnější investicí. Ostatně, kdo dnes touží se třeba i celý den trmácet do Paříže, když stačí prolustrovat internet na to, aby byl zážitek prakticky podobný jako osobní návštěva?

Mnohdy ani to není nutným minimem. Ty automobilky, které si sílu sociálních sítí a celkově internetu uvědomují, si vás cílenou reklamou stejně najdou. Ať už na youtube při sledování vystoupení Eda Sheerana nebo na homepage vašeho facebookového profilu. Koneckonců i pro ně je tato forma prezentace jednodušší, levnější a spíš se jim tato investice navrátí.

Jde tedy o předzvěst úplného konce autosalonů?

Jak pokračuje budování evropské sítě rychlonabíječek Ionity? Už stojí prvních 10 stanic