Nejhorší nehoda v historii Tesly. V autonomním režimu „usmrcoval“ Model X (Video)

Ve voze Tesla Model X vybaveným autonomním systémem po nárazu do betonové bariéry zemřel řidič, který je druhou obětí bezpilotních aut. Data z nehody ovšem poukazují i na možné pochybení ze strany řidiče.


Docela nedávno jsme informovali o vůbec první smrtelné nehodě, kterou zavinil vůz jedoucí v autonomním režimu. Neuběhl ani týden a americká média informují o další tragické události. Nehoda je o to zdrcující, že na palubě nového SUV Model X zemřel Wei Huang, zaměstnanec automobilky.

Ten se jízdy účastnil jako záložní řidič, avšak podobně jako v prvním případě, nehodě zabránit stejně nedokázal. Velmi pravděpodobně z důvodu nenadálého a zcela neočekávaného nárazu do betonového bloku rozdělujícího jízdní směry dvou silnic. Vůz pak následně vzplál, přičemž Huang krátce po převozu do nemocnice následkům zranění podlehl.

Tesla už stačila prozkoumat podrobnosti nehody, přičemž z jejího šetření vyplývají následující okolnosti. Jak již bylo řečeno, vůz byl v autonomním režimu a zapnutý byl rovněž adaptivní tempomat, který byl nastaven na minimum. Zajímavé jsou ovšem další řádky zprávy.

V té Tesla zároveň zdůrazňuje, že přítomná posádka na místě řidiče je povinna neustále držet volant a sledovat dopravní situaci. Automobilka pro tyto účely vybavila autonomní systém senzory volantu, který pozná, zda z něho řidič sundal své ruce. Pokud ano, je vizuálně varován na palubní desce a v případě, že na výzvu nereaguje delší dobu, auto spustí výstražnou signalizaci a pomalu zastaví.

Čtěte také: AUTONOMNÍ AUTA MAJÍ PRVNÍ OBĚŤ, NA SVĚDOMÍ JI MÁ UBER

Na základě údajů získaných z havarovaného vozu měl Huang přibližně pět sekund a 150 metrů volného výhledu k reakci před nárazem do betonové bariéry. Problémem ovšem bylo, že patrně svou pozornost na chvíli soustředil jinam a nedbal výše popsaných pokynů. Údajně měl dostat několik výstrah a zvukových upozornění na to, aby položil ruce zpět na volant. Nestalo se.

Jestliže se tedy v prvním případě jednalo o nehodu s nejasným výsledkem z pohledu viníka, zdá se, že zde budou mít vyšetřovatelé o něco méně práce. Tesla totiž údajně má ve smluvním vztahu s testovacími řidiči i dodatek, který připomíná, že režim autopilota je pouze pomocný nástroj, nikoli náhrada, a za bezpečnou jízdu jsou tedy odpovědní oni. Toto upozornění se posádce zobrazuje i na velkém středovém displeji při spuštění systému.

S uplynulými událostmi tak zřejmě nastávají těžké časy pro autonomní vozy. Vyvstává zde řada otázek ohledně stále častějšího nasazování systému do běžného provozu, což mnozí odborníci považují za unáhlené. Výhledově jsou však tyto systémy vyvíjeny v souvislosti potenciálu velkého snížení úmrtnosti na silnicích. Chybí ale sofistikované řešení hned na několika frontách.

Foto: Tesla