Kdy se dočkáme levných elektromobilů?

Globalizaci elektromobilů prozatím brání několik nevyřešených faktů. Z hlediska zákazníka jde především o pořizovací cenu, na jejíž výši mají nejvyšší dopad akumulátory. Ceny v tomto odvětví rychle padají, a tak se zdá, že už v roce 2025 by mohlo dojít k hromadnému přecházení na elektrické vozy.


Předpokládá se, že elektromobily jsou budoucností dopravy. I proto automobilky investují do  jejich vývoje miliony a miliony dolarů. Proč ale zatím nejsou tolik k vidění v běžném provozu? Mohou za to nízké ceny pohonných hmot, jež nevysílají stimul k hromadnému přechodu na elektrické verze. Dalším důvodem jsou ceny lithiových baterií, které se běžně využívají k uskladnění elektrické energie, s čímž roste pořizovací cena automobilu. A odhad je takový, že minimálně ještě deset let vyšší bude, než u doposud běžných vozů se spalovacím motorem. Problém v tomto směru je i doba nabíjení elektromobilu.

Přesto přese všechno v roce 2016 už silnice brázdilo na 2 miliony nových plně elektrických vozidel. To je ale jen kapka v moři, vezme-li se v potaz celkový počet 92 milionů aut na fosilní paliva prodaných za téže období. Zajímavé je ale pozorovat křivku růstu prodejů, která je u alternativně poháněných aut daleko strmější. Očekává se proto, že rovnováhy se dosáhne v roce 2040. Co je ale třeba změnit, aby se přechod urychlil?

Čtěte dále: NEJEN AUTA, ALE I ELEKTRICKÉ AUTOBUSY BRZY VE SPOLEČNOSTI ZAKOTVÍ

V prvé řadě jde o cenu. Nejvyšší díl z celkové ceny elektrovozu spolknou náklady za lithiové akumulátory. Jeden takový může přijít i na 10 tisíc dolarů, neboť automobilky v současnosti platí v průměru okolo 200 dolarů za kWh. Už v roce 2030 by nicméně tato cena mohla klesnout pod hranici sta dolarů, a to konkrétně na 73 dolarů. To by pochopitelně na trhu mohlo vyvolat více entuziasmu pro nové technologie.

Statistika komanditní společnosti Bloomberg zároveň ukazuje na fakt, že ceny baterií jsou v nynějšku nejlevnější v dosavadní historii a v meziročním srovnání zaznamenaly propad o 24 procent. Už v roce 2025 by přitom měly ceny spadnout až na hranici 100 dolarů za kWh a tato hranice je označována jako bod zlomu v tom, kdy se lidé budou o elektromobily hlásit ve velkém. Odhady vycházejí z výzkumu BNEF.

Bloomberg