Kdo stojí za pořádáním závodů Roborace?

Veškeré dění závodů E formule se točí kolem tří hlavních postav: prezidenta FIA Jeana Todta, správce komerčních práv na E formuli Alejandra Agaga (podnikatel dlouho působící v motorsportu) a člověka jménem Denis Sverdlov.

Na to, že byl Denis Sverdlov rok a půl ruským ministrem pro komunikaci a masmédia, je divné, že nemá ani svou Wiki stránku. Coby spolumajitel petrohradské firmy Korus stál za založením telekomunikační společnosti Yota a pět let v ní sloužil jako CEO, než se stal ministrem ruské vlády. Po opuštění úřadu na konci roku 2013 založil firmu Kinetik. A právě Kinetik je firma, která se dala dohromady s pořadatelem závodů E formulí, Formula E holdings, jejímž CEO je Alejandro Agag. Firmě Formula E Holdings svěřila FIA komerční práva a prezident FIA Jean Todt je vnímám jako duchovní otec seriálu elektrických formulí.

Kinetik není technologická firma. Je to investiční firma s ambicemi “rozkymácet trhy, předefinovat průmysl a umožnit lidem změnit jejich životní styl”.

“Jsme nekonvenční investiční společnost s kapitálem 500 milionů dolarů. Jsme byznysmeni kryjící záda byznysmenům. Nejsme vázáni limity firem s venture kapitálem – investujeme do koho chceme a kdy chceme,” tvrdí o sobě samotná firma a dodává: “Jsme fascinováni technologiemi. Technologie mohou mít největší a nejrychlejší pozitivní dopad na náš životní styl.”

Firma Kinetik, nemá žádné reference, ale má rozjeté zajímavé projekty: vyvíjí “modulární pohonnou jednotku” pro užitková vozidla od 2,5 do 26 tun s cílem přesunout veškerá užitková vozidla a autobusy na elektrický pohon. Pro ten účel v lednu 2015 založil Sverdlov firmu Charge R&D Ltd, jejímž je výkonným ředitelem. Není tedy náhodou, že firma Charge se stala také partnerem seriálu formule E: kamion, který bude představovat jezdce před závodem, bude poháněn elektřinou. Na elektrický pohon budou také shuttle busy a vyprošťovací vozidla.

V projektovém portfoliu Kinetiku se dále nachází spíše nejasná aktivita “MAKING THE INTERNET OF THINGS SIMPLE, ECONOMIC, FAST, WIRELESS AND GLOBAL”, nejspíš návaznost na Sverdlovo působení v Yotě. Dalším plánem je představit zdravotnické diagnostické přístroje pro domácí použití a ušetřit tak na nákladných vyšetřováních ve zdravotnických zařízeních.

No a v listopadu 2015 Sverdlov založil firmu Roborace. Pořadatele závodů Roborace. Půjde o závody se stejnými formulemi, s jakými závodí reální piloti formule E. Jen je budou ovládat umělá inteligence a softwarové algoritmy. Ve světle moderního trendu bezpilotních (autonomních) vozidel nejde rozhodně o špatný nápad. Cílem není vytvořit novou sportovní událost, nýbrž technologickou platformu, která bude sloužit nejen pro účely R&D, ale také k ověřování všelijakých souvisejících řešení v extrémních podmínkách.

Důležitou informací je, že bezpilotní funkce si každý tým v seriálu formule E bude vyvíjet sám. Kvalita umělé inteligence i příslušných algoritmů tedy bude odlišná. Odlišné tak bude chování auta na samotné závodní dráze.

Je tedy zřejmé, že v případě Roborace nepůjde o nějaké sportovní klání či automobilové závody. Jedná se o čisté technologické utkání na té nejvyšší inženýrské úrovni, prezentovaném na atraktivní platformě závodního víkendu formule E. Svět se nám mění před očima, a my to ani nestíháme sledovat.