Jak samořiditelná auta změní pojišťovnictví – kdo bude ručit za nehodu?

Kdo převezme zodpovědnost za nehodu za níž nebude moci lidský faktor? A je možné, že bychom jako běžní spotřebitelé neplatili žádnou pojistku? Přesně odpovědět se v tuto chvíli nedá, avšak změn v pojišťovnictví v souvislosti s příchodem samořiditelných aut bude přehršel.


Zatím to zní jako nefalšované science-fiction. Podle všeho ale už v roce 2040 bude většina z nás pouhými pasažéry. Nikoli řidiči. Technologie samořiditelných vozů postupuje mílovými kroky prakticky každý den. Zlepšuje se v důsledku neustále se rozvíjejícího procesu chápání výrobních postupů, a to v korelaci se zpětnou vazbou přímo z terénu.

Zatím nejsme úplně v bodě, kdy by byli řidiči ze silnic zcela vyšachováni. Mnohé predikce však ukazují, že tak stane dříve, než se odhadovalo třeba před 10 lety. Někteří vizionáři jako Elon Musk a jemu podobní dokonce tvrdí, že auta, jak je známe dnes, budou do onoho roku 2040 zcela zakázány.

To jsou změny na poli automotive. Nicméně ty se promítnou i do dalších odvětví a jedním takovým je pojišťovnictví. Auta s vlastním pohonem už nyní dělají pojišťovnám velké vrásky. Třeba na koho půjde zodpovědnost za nehodu, kterou v podstatě nikdo nezpůsobil? Na výrobce?

Ano. Možná i tomuhle bude těžké v současnosti uvěřit, nicméně tyto otázky už se dávno řeší. Společnosti věnující se vývoji technologie jako Google, Volvo nebo Mercedes-Benz zatím garantují převzetí odpovědnosti za škody v případě, že se vyskytne a prokáže chyba v jejich systému. To Tesla je v tomto zase o krok napřed. Poskytovat chce krytí ve sto procentech případů. Až takovou důvěru má ve svou technologii.

Jenomže tak hladce to všechno nepůjde. Zatím není známo detailů, ale rozhodně se dají očekávat vleklé soudní spory před stanovením precedentů a před uklidněním situace. V dalším kroku bude velký tlak na přídavné senzory, které by byly schopné rozhodnout o čí vinu půjde.

Dalším scénářem je výrazný pokles cen pojistného. Až za 94 procent všech nehod může lidský faktor. To by se s příchodem mělo rapidně změnit. Alespoň postupem času. Zřejmě nastane i počáteční zmatek, kdy se na silnicích budou pohybovat obě varianty aut a nikdo vlastně nebude vědět, co očekávat od toho druhého. Pak by ale měla nehodovost klesat.

Pravděpodobně už do pár let nastane situace, kdy pojišťovny budou nuceny nabízet slevy na povinném ručení za to, že auto bude vybaveno přídavnými asistenčními systémy. To lze označit za bod transformace v pojišťovnictví při přechodu na samořiditelná auta.

Ve hře je pak i situace, kdy již nebude nutné platit pojistku v návaznosti na výše uvedené. Rozhodovat o tom bude muset příslušný stát. Nemusí to však nutně znamenat zánik pojišťovnictví v tomto průmyslu. Žádný z odhadů nezohledňuje, jakým směrem se bude vše ubírat. Avšak vzniká zde prostor pro výzkum v poskytování užitečnějších služeb. Zcela určitě se nicméně dočkáme velkých změn.

Čtěte také: ROSTE SPOTŘEBA UHLÍ A ZEMNÍHO PLYNU. MOHOU ZA TO ELEKTROMOBILY?