Google-driverless-car

Google, Apple nebo Tesla – lídři v oblasti bezpilotních aut

S představením série Roborace se čím dál větší pozornost těch, kteří sledují závody E formulí, upíná k technologiím bezpilotních, nebo také autonomních aut. E formule a Roborace spojují dva filozofické pilíře: elektrický pohon a umělá inteligence. Obojí bude počínaje třetí sezonou 2016/17 k vidění, a to včetně závodů formulí bez pilotů – extrémní platforma pro prezentaci ale i R&D bezpilotních vozů budoucnosti.

Téma autonomních aut v roce 2015 nabralo na síle. Bezpilotní auta se testují v běžném provozu i na závodní dráze a současně se vedou akademické debaty i spory na téma legislativních dopadů a nutnosti právních opatření a souvisejících zodpovědností – problém možná větší než samotná technologická výzva.

Řada společností je ve vývoji těchto řešení dál, než se možná obecně ví. Roky 2020, 2021 jsou nejčastěji zmiňovaným obdobím v plánech na nasazení bezpilotních aut do běžného provozu, tedy za pět let. Které firmy jsou nejdál a jejich jména tak budou v této oblasti nejčastěji skloňována? Inu… některá jsou velmi překvapivá.

Zpráva britské společnosti Juniper Research očekává v roce 2025 na 20 milionů autonomních aut v běžném provozu a vybrala pět nejperspektivnějších firem na základě různých faktorů, jako jsou existence prototypů, počet absolvovaných testovacích kilometrů, pokrok ve vývoji technologií, rozsah projektů, budoucí potenciál, tržní příležitosti a také na základě provedených rozhovorů.

Výsledek? Žebříček pěti nejvýznamnějších firem v této oblasti tvoří Google, Volvo, Daimler, Tesla a Apple.

Google je nejdál nejen proto, že má za sebou největší počet testovacích kilometrů (téměř 2 miliony), ale také nejvíce investuje a vyvíjí delší dobu než kterákoli jiná firma.

Volvo velmi silně prosazuje technologii bezpilotních aut skrze projekt DriveMe. Tento projekt v roce 2017 nabídne 100 vozidel skutečným uživatelům v půlmilionovém Göteborgu, domácím městě Volva. Úřady vydaly povolení jezdit s autonomními vozy na vybraných komunikacích. Základní výbavou aut bude 7 radarů, 12 ultrazvukových senzorů, 5 kamer a laserový skener. Volvo má ve Švédsku již na jaře 2016 nasadit systém bezpilotních autobusů. Volvo bylo také první firmou, která se rozhodla přihlásit se k zodpovědnosti za nehodu, do které bude zapleteno jedno z jejích aut.

Mateřská firma Mercedes-Benz, Daimler, již také dosáhla velkého pokroku v této oblasti. Před dvěma měsíci Daimler na běžné komunikaci provedl test kamionu Mercedes-Benz Actros (pro tento test byla udělena zvláštní výjimka příslušnými úřady). Firma má v plánu autonomní funkce do vozů běžné výroby dávat počínaje rokem 2023.

V žebříčku čtvrtá Tesla je na poli elektrickou energií poháněnými auty průkopníkem. Chce být současně první na trhu s bezpilotním vozem. V říjnu Tesla nasadilo semi-autonomní vůz a do tří let chce představit plně autonomní vozidlo, tedy kolem roku 2019, dříve než ostatní. Pro tento účel Tesla založilo oddělení s názvem Autopilot, pro které hledá ‚hard-core‘ softwarové inženýry.

Možná překvapivým jménem na žebříčku je Apple, který si s automobily asi málokdo spojí. Na rozdíl od jiných firem Apple usilovně mlčí kolem projektu s pracovním názvem iCar, ale některé informace se utajit nedaří. Jako například setkání zástupců firmy Apple s americkou obdobou Ministerstva dopravy, na kterém se měly projednávat otázky povolení testovat autonomní vozidla na veřejných komunikacích. Ostatně, pro rok 2019 se podle informací Wall Street Journal chystá Apple nasadit elektrickou energií poháněné auto, byť ne autonomní. Vlastními silami ale Apple auto nejspíš ani nevyvine ani nepostaví, a tak se nabízí spojení s některou ze zavedených značek.

Společnost Zacks Equity Research ve své zprávě z října letošního roku uvádí vedle Tesly a Daimleru ještě Hondu, která získala povolení testovat své vozy na veřejných komunikacích v Kalifornii, General Motors a Alphabet Inc., což sice není automobilka, vozy této technologické firmy jsou již testovány v Kalifornii a Texasu.

Závody bezpilotních elektrických formulí Roborace zakládá britská společnost Kinetik ve spolupráci s pořadatelem formule E.