Formule E řeší skandál. Hlasování fanoušků Fanboost je údajně zmanipulované

O ovlivňování výsledků veřejného hlasování za účelem získání extra energie pro závod prý šampionát už nějakou dobu ví. Jeho vedení zatím ale nemá pádné důkazy k vyřešení situace. Hlasy některých pilotů prý pocházejí z 12 měst v Číně.


Fanboost je 100 kJ energie navíc, která může být použita v okně, kdy již došlo k výměně vozů a pouze jedenkrát za závod. Jezdec obdařený Fanboostem při jeho využití  na pár sekund disponuje výkonem až 200 kW oproti běžným 180 kW. Přidělen je prvním třem jezdcům ve veřejném hlasování fanoušků na sociální síti Twitter a v oficiální aplikaci.

Systém je již nějakou dobu kritizován za možné ovlivňování hlasování ze strany týmů. Jenomže podle pilota týmu Audi, Daniela Abta, zasahuje tento problém ještě dál. Machinace s počty hlasů mají prý na svědomí už i samotní piloti. A to pro Abta, jednoho z nejaktivnějších pilotů na sociálních sítích pořádně vytáčí. V jednom ze svých video blogů svým fanouškům vzkázal:

„Uvědomuji si, že pracujete na tom, abyste mi dali hlas. Já pak na druhou stranu zvedám svůj zadek, abych vás zapojil do dění. Jenomže jsou tu někteří piloti, kteří tak trochu podvádí. A neříkám to proto, že jsem bezradný. Říkám to, neboť o tom vím, někdo mi o tom pověděl. Rozhodně je tu něco špatně.

Byli jsme po celou dobu v popředí (minulý závod v Santiagu – pozn. redakce), ale někteří z pilotů přes noc dostali obrovské množství hlasů. Zvláštní na tom je, že hlasy pocházejí z 12 měst v Číně. Musejí tam mít úžasnou fanouškovskou základnu. Šampionát o tom ví, ale nemohou s tím nic dělat, protože to nemohou prokázat. Tohle je katastrofa. Jsem opravdu vytočený,“ sděloval německý závodník svým fanouškům.

Formule E pro účely hlasování využívá služeb společnosti Telescope, která má zkušenosti s velkými televizními pořady jako American Idol, The Voice nebo Dancing With The Stars. Systém je považován za velmi bezpečný, neboť využívá takzvané „vrstvení autentizace“ při ověřování, zda jde o skutečný hlas či nikoli.

V rámci posílení transparentnosti šampionát navíc zkrátil dobu hlasování o polovinu a odstranil možnost zapojení se přes Instagram.

Závod v Santiagu byl prvním v této sezoně, kde oněch 100 kJ Daniel Abt nezískal. Namísto toho se na prvních třech místech umístili týmový kolega Lucas di Grassi, Sébastien Buemi a José María López. Od úvodního podniku v Hongkongu brali Fanboost tito piloti – Abt, Filippi, Kobajaši, di Grassi, Buemi, López.

Čtěte také: AUDI TRÁPÍ PORODNÍ BOLESTI, V CHILE SE ROZHODNE