Hromadný úprk automobilek do Formule E! Jak si to vysvětlit?

Podle mnohých měl šampionát formule E být už dávno mrtvý. Namísto toho od premiérového roku 2014 vzkvétá a spolu s příchodem nových automobilek roste i jeho prestiž. A to takřka exponenciálně. Dalo by se říci, že se tak děje v kontrastu s jinými sériemi, které namísto toho buď shánějí nové účastníky, anebo se snaží udržet ty stávající. Takovým příkladem za všechny budiž formule 1. To ovšem není případ její elektrické rádoby sestřičky, kam se neustále hlásí noví a noví zájemci z řad věhlasných světových výrobců. Dokonce se šéf seriálu Alejandro Agag nechal slyšet, že pro případ odchodu některého ze stávajících týmů má v záloze hned deset náhradníků. A se seznamem nově zapsaných automobilek se nad onou větou musí pozastavit snad i ten největší skeptik.

Už v letošní sezóně se na listině startujících objevuje Audi, které tak povýšilo svou misi ve formuli E a namísto pouhého sponzoringu stáje ABT se stává oficiálním týmem. A v Německu ještě nějakou chvíli zůstaneme, neboť v podobném duchu se od páté sezóny 2018/19 zapojí i BMW, jež tímto krokem upevní spolupráci se slavným jménem Andretti a stejnojmenným týmem. Ovšem pole působnosti bavorské automobilky ve formuli E je daleko širší. Od historicky prvního ročníku totiž BMW dodává doprovodné vozy safety, medical a rescue car.

O sílícím významu elektrifikace pak svědčí vstup dalších dvou gigantů – Porsche v sezóně 2018/19 a Mercedesu o rok později. Příběhy těchto dvou automobilek jsou takřka dech beroucí. Nebo jak jinak si lze vysvětlit odchod z WEC LMP1 v případě prvně jmenované a odchod z DTM druhé automobilky na úkor účasti ve formuli E? O možných důvodech ale o něco později. Již na konci minulého měsíce pak byla rovněž potvrzena záměna za Renault, jenž své místo pro příští sezónu přepustí sesterskému Nissanu.

Možný vzhled vozu Porsche (Sean Bull Design)

Dlouze se spekulovalo i nad vstupem Volkswagenu, byť ne nad přímou účastí (však koncernových značek už by ve formuli E bylo dost), jako spíše nad doprovodnou sérií cestovních vozů. Takovou roli si VW vyzkoušelo ve třetí sezóně a vše se zdálo na nejlepší cestě k uzavření dohody. Roli výhradního dodavatele dvaceti vozů pro tyto účely však namísto toho obstará automobilka Jaguar. Samotná série ponese název I-Pace eTrophy. Opomenout nelze ani další. Zatím se však jedná pouze potenciální možnosti, byť hlasitější výkřiky daných automobilek byly rovněž zaznamenány.

V tomto ohledu je nejvážnějším kandidátem na vstup Ferrari, pro něhož, slovy jeho prezidenta Sergia Marchionneho, byla elektřina na dlouhou dobu zapovězena. Rovněž už dříve vypověděl, že by mu šampionát elektrických formulí imponoval v případě, kdy by během závodu nebylo nutné vyměňovat vozy. A jak známo, stane se tak už příští sezónu. Ve hře je nicméně i východisko vstupu Fiatu. Otázkou ale zůstává, proč ti všichni stojí o účast?

ČTĚTE TAKÉ: SAM BIRD V ANKETĚ FIA AKCE ROKU 2017. HLASUJTE A VYHRAJTE LÍSTKY NA F1

Dobrá otázka. Nabízí se hned několik vysvětlení. Marketing. Z jeho hlediska je elektrifikace opravdovým tahákem a zasahuje širokou škálu potenciálních zákazníků. Unikátnost. Prakticky neexistuje podobného šampionátu, který by skýtal prostor pro vývoj, a tudíž automobilky nemají tak dvakrát na výběr. Náklady. Formule E je zkrátka levná. Stačí porovnat náklady zde a WEC nebo DTM. Úspory dosahují hranice 200 miliónů eur na sezónu, a to se v rámci kauzy dieselgate koncernu Volkswagen počítá. Zdejší náklady jsou navíc regulovány utaženými vývojovými předpisy. Z tohoto pohledu by ovšem mohla vzrůstající konkurence uškodit. To nicméně ukáže čas.

Rozhodně ale lze tedy vysledovat jasný trend, jehož proměnnou je prestiž. Ta roste nejen u automobilek, ale i pilotů a závodům elektrických formulí v centrech měst přicházejí na chuť i fanoušci.