ePrix New Yorku: motorsport poprvé v centru hlavního města světa

Qualcomm New York City ePrix – tak zní oficiální název premiérového závodu Formule E v ulicích nejlidnatějšího města Spojených států, jež se uskuteční již o tomto víkendu. Nebude to ovšem poprvé, kdy se na americké půdě plně elektrické závodní vozy představí. ePrix se v minulosti již jednou v Miami a dvakrát v Long Beach uskutečnily.

Uspořádat podnik v centru neoficiálního hlavního města světa představuje pro mnoho závodních sérií doslova svatý grál. Táhne je sem především úžasné panorama města. Jednu ze svých velkých cen zde toužila mít Formule 1, avšak zatím veškeré plány ztroskotaly na odporu vedení města a místních obyvatel.

Sestřih ePrix v Long Beach 2016

Jenomže vize a směr, kterým se vydal šampionát Formule E, se radním očividně zamlouvá. A to natolik, že jim nevadil ani takzvaný double-header. V New Yorku se tedy budou elektrické formule prohánět nejen klasicky v sobotu, ale i v neděli. To je dvojitá porce bodů v předposledním závodě sezóny s obrovskou zápletkou. Sezóny, jíž dominuje jeden pilot – Sébastien Buemi z Renault e.dams. Úřadující šampion má na kontě šest vítězství z dosavadních osmi závodů, jenomže do závodu v New Yorku jej nepustí závazek v mistrovství WEC, neboť akce obou šampionátů spolu termínem konání kolidují.

Šance se tak nabízí pro Lucase di Grassiho, druhého muže v pořadí šampionátu. Pilot týmu ABT Schaeffler Sport Audi ztrácí na švýcarského lídra 38 bodů, přičemž maximální zisk o nadcházejícím víkendu činí 58 bodů. O titul nicméně ještě podle matematických propočtů stále bojuje devět pilotů. Nejblíže ze zbytku k němu má Felix Rosenqvist, který senzačním způsobem bral v Berlíně premiérové vítězství pro tým Mahindra a jen penalizace jej připravila i o druhé prvenství na letišti Tempelhof. Pokud se mu podaří na tyto výkony navázat, bude rázem velkým aspirantem na titul.

Sébastien Buemi nicméně není jediným jezdcem, který se newyorské show nezúčastní. Ze stejného důvodu se ze startu omluvil i José María López z DS Virgin Racing, jehož nahradí již dobře známý Alex Lynn. Buemiho pak nahradí úřadující šampion GP2 Pierre Gasly.

Buemi vyhrál druhý závod v Berlíně, ale až po penalizaci soupeře

Ani Bernie Ecclestone nepomohl

Už v roce 1983 se měla v ulicích New Yorku uskutečnit Grand Prix Formule 1, jenže po řadě komplikací nastalo totální fiasko. Namísto toho se jelo v Brands Hatch (mimochodem závod tehdy vyhrál Nelson Piquet starší). Od roku 2014 se zvedla další vlna zájmu a New York se objevil v mnoha provizorních podobách kalendářů napříč závodními sériemi. Nepomohl ale ani vliv Bernieho Ecclestona, což jen dokazuje, jak převratnou událostí zdejší konání závodů Formule E je.

Samotná trať se rozprostírá u přístaviště Brooklyn Cruise Terminal v Red Hook, a to znamená jediné – slavné panorama Manhattanu bude stát v pozadí. Okruh měří 1 947 metrů a čítá 4 levé a 6 pravých zatáček. Konfigurace je rovněž zajímavá –dominantní jsou zde 2 dlouhé roviny, ale také pasáže velmi pomalých zatáček.

Něco málo o New Yorku

City of New York je největším městem USA co do počtu obyvatel, kterých zde v pěti čtvrtích žije okolo 8,5 milionu. Ještě zajímavější je počet jazyků, kterými se zde mluví. Údajně jich je přes 800, a to z New Yorku činí jedno z jazykově nejrozmanitějších míst na planetě. Toto číslo nicméně také ukazuje na historickou funkci města, jež bylo hlavním útočištěm přistěhovalců.

Málokdo také ví, že dnešní Manhattan vyrůstal od roku 1624 pod rukama kolonistů z Nizozemí, kteří jej pojmenovali jako Nový Amsterdam. Na New York bylo město přejmenováno až v roce 1664, kdy padlo pod kontrolu Anglie a král Charles II přenechal zemi svému bratrovi, Vévodovi z Yorku. Za neoficiální hlavní město světa je považováno zejména díky ekonomickému postavení spolu s vlivem v oblasti kultury a vzdělání.

Přestože je zde znečištění ovzduší hodnoceno jako mírné, ročně podle statistických údajů přispívá k usmrcení až 2 700 Newyorčanů. V boji proti této situaci starosta de Blasio založil iniciativu OneNYC, která si klade za cíl učinit New York nejčistším místem ze všech velkoměst USA. V současné době až 23 procent spotřebované elektrické energie pochází z obnovitelných zdrojů. Do roku 2030 to má být procent padesát. K tomu má napomoci až 30 nových větrných elektráren a dalších 100 megawattů by mělo pocházet ze solární energie, která by napájela až 100 tisíc domácností.

Harmonogram ePrix New Yorku

Spolu s přesunem závodů zpět za oceán se pochopitelně mění i zažité vysílací časy pro evropskou část a liší se pak i program závodních dní. V sobotu se tak pojedou tradičně dva tréninky, zatímco v neděli pak pouze jeden. Podrobný časový harmonogram naleznete v níže přiložené tabulce. Oba závody spolu s kvalifikacemi vysílá i slovenský Arena Sport 1 a zde na fdrive.cz se můžete těšit na podrobné textové zpravodajství.

Sobotní ePrix vypsaná na 43 kol

ZAČÁTEK KONEC UDÁLOST
14:00 14:45 První trénink
16:30 17:00 Druhý trénink
18:00 18:06 Kvalifikace, skupina 1
18:10 18:16 Kvalifikace, skupina 2
18:20 18:26 Kvalifikace, skupina 3
18:30 18:36 Kvalifikace, skupina 4
18:45 19:00 Super Pole
22:00 cca 22:15 Závod

Nedělní ePrix vypsaná na 49 kol

ZAČÁTEK KONEC UDÁLOST
13:00 13:45 První trénink
15:00 15:06 Kvalifikace, skupina 1
15:10 15:16 Kvalifikace, skupina 2
15:20 15:26 Kvalifikace, skupina 3
15:30 15:36 Kvalifikace, skupina 4
15:45 16:00 Super Pole
19:00 cca 20:30 Závod