Lucas di Grassi do Montréalu přicestoval s desetibodovým mankem na lídra pořadí šampionátu Formule E Sébastiena Buemiho. Zůstal tak jediným pilotem s reálnými šancemi na zisk trofeje, neboť třetí Felix Rosenqvist už se mohl stát mistrem pouze v teoretických rovinách.
Rivalita a napětí mezi oběma adepty byla cítit už od počátku, tedy samotných tréninkových jízd. Buemi navíc v druhých volných jízdách zcela zdemoloval svůj vůz po těžké kolizi a poté bylo vidět, že je rozhozený. Do kvalifikace se nicméně dokázal z tohoto momentu sebrat a probojoval se do závěrečné super pole. Tam jej po skvělém výkonu doprovodil i di Grassi (oba postupovali ze stejné skupiny), Stephane Sarrazin, Rosenqvist a Nicolas Prost. Schylovalo se tak dramatu.
Svůj nejlepší kvalifikační zaznamenal Sarrazin, nicméně pozornost se upírala jiným směrem. Brazilec di Grassi vyjel ke svému závěrečnému pokusu jako poslední, přičemž Buemi stál na provizorní pole position. Ještě v prvním sektoru dráhy na Švýcara ztrácel, avšak další dva sektory zvládl bravurně a cílovou pásku nakonec protnul s náskokem dvou desetin sekundy. Ještě před startem ePrix tak di Grassi zkrátil náskok Buemiho na rozdíl pouhých sedmi bodů.
Po těžkém kontaktu s bariérou ve druhém tréninku navíc Renault e.dams musel na voze lídra šampionátu měnit baterii, za což si společně odnesli penalizaci poklesu deseti míst na startu. Kvalifikace se naopak nevydařila hrdinovi minulého double-headeru Samu Birdovi, jež se do závodu musel vydat až z osmnácté pozice a jen o tři příčky lépe dopadl jeho kolega u týmu DS Virgin Racing José Maria Lopéz. Naopak vidět byly oba vozy Jaguaru.
Výsledková listina kvalifikace
Pozice | Jezdec | Tým | Čas na kolo (ztráta) |
---|---|---|---|
1. | L. Di Grassi | ABT Schaefller Audi Sport | 1:22.869 s |
2. | S. Buemi | Renault e.dams | + 0,196 s |
3. | S. Sarrazin | TECHEETAH | + 0,310 s |
4. | F. Rosenqvist | Mahindra Racing | + 1,482 s |
5.* | N. Prost | Renault e.dasm | nekvalifikoval se |
6. | J. Vergne | TECHEETAH | 1:23,398 s |
7. | M. Evans | Panasonic Jaguar Racing | 1:23,532 s |
8. | A. Carroll | Panasonic Jaguar Racing | 1:23:869 s |
9. | O. Turvey | NextEV NIO | 1:23,923 s |
10. | T. Dillmann | Venturi Formula E | 1:23,931 s |
11. | L. Duval | Faraday Future Dragon Racing | 1:23,999 s |
12. | D. Abt | ABT Schaefller Audi Sport | 1:24,302 s |
13. | R. Frijns | Andretti Formula E | 1:02,868 s |
14. | N. Heidfeld | Mahindra Racing | 1:24,769 s |
15. | A. Da Costa | Andretti Formula E | 1:24,805 s |
16. | J. M. Lopéz | DS Virgin Racing | 1:25,297 s |
17. | M. Engel | Venturi Formula E | 1:25,369 s |
18. | S. Bird | DS Virgin Racing | 1:25,770 s |
19. | N. Piquet | NextEV NIO | 1:26,169 s |
20. | J. D‘Ambrosio | Faraday Future Dragon Racing | 1:36,580š s |
* Prvních pět jezdců se utkalo v tzv. super pole
Lucas di Grassi výhodného postavení na startu závodu dokonale využil k vybudování si náskoku na čele závodu. Za ním se ale děly věci. Sébastian Buemi neodstartoval vůbec dobře a po kontaktech ve středu pole se propadl až na šestnácté místo. Úvodní kola byla, jak už je ve Formuli E zvykem, plná dramatických momentů. Vše se ale tentokrát obešlo bez následků pro všechny účastníky. Až ve třetině závodu spolu kolidovali Nick Heidfeld z týmu Mahindra a Loic Duval na voze Faraday Future Dragon Racing. Vážného poškození doznaly oba vozy, ale zatímco Heidfeld odstoupil okamžitě, Duval až se zpožděním několika kol. Závod byl navíc zpomalen pasáží pod žlutými vlajkami.
Důležitým okamžikem byly taktéž povinné výměny vozů, které se pro většinu pilotů odehrály v šestnáctém kole. Vedoucí di Grassi po návratu na dráhu navýšil svůj náskok, zatímco Buemi se dokázal skrze zastávku v pit lane dostat před Daniela Abta ve druhém voze týmu ABT Schaefller Audi Sport. Pomalý v boxech byl naopak Rosenqvist, který tak přišel o poslední místo na stupních vítězů na úkor Jeana-Érica Vergne. Ten si navíc poradil i s kolegou Sarrazinem a postoupil na druhé místo.
Problémy, minulé ePrix dominující stáje, DS Virgin Racing se ukázaly být zřejmě vážnějšího charakteru, neboť oba jeho vozy nebyly schopny svým pilotům propůjčit maximální výkon 200 kW. Bird i Lopéz se snažili probojovat vpřed, avšak druhý jmenovaný svou agresivní jízdu nezvládl a vůz poslal do tecpro bariéry. I pro něho první závod v ulicích Montréalu skončil. Na trať musel safety car, což nahrálo do karet Buemimu – rozestupy jednotlivých závodníků před ním se totiž smrskly na minimum.
Švýcar se vyšplhal až na čtvrtou příčku, přičemž v posledním kole ještě sváděl tuhý boj o třetí místo se Sarrazinem. Francouz v klání kolo na kolo obstál a své druhé umístění na stupních vítězů před úřadujícím šampionem uhájil. Bojovalo se i před touto dvojicí mezi di Grassim a Vergnem. I v tomto případě již zůstalo pořadí neměnné. Pár hodin po závodě navíc jury dospěla k závěru, že Buemiho auto, které mechanici Renaultu dávali po nehodě ve druhém tréninku ve spěchu dohromady, bylo pod minimální váhovou hranicí a ze závodu jej proto vyloučili. di Grassi tak mohl slavit dvojnásob, neboť převzal vedení v poháru jezdců a do druhého závodu jde v luxusní pozici s náskokem 18 bodů, přičemž maximální zisk bude činit bodů 28.
Těsně za stupně vítězů se tak posunuli čtvrtý Abt, dále Bird, Prost, Evans, Frijns, Rosenqvist a desítku nejlepších uzavřel Tom Dillmann.
Výsledková listina první ePrix New Yorku
Pozice | Jezdec | Tým | Počet kol (ztráta) |
---|---|---|---|
1. | L. di Grassi | ABT Schaefller Audi Sport | 35 |
2. | J. Vergne | TECHEETAH | + 0,350 s |
3. | S. Sarrazin | TECHEETAH | + 7,869 s |
4. | D. Abt | ABT Schaefller Audi Sport | + 8,592 s |
5. | S. Bird | DS Virgin Racing | + 8,913 s |
6. | N. Prost | Renault e.dams | + 10,058 s |
7. | M. Evans | Panasonic Jaguar Racing | + 10,458 s |
8. | R. Frijns | Andretti Formula E | + 15,836 s |
9. | F. Rosenqvist | Mahindra Racing | + 16,764 s |
10. | T. Dillmann | Venturi Formula E | + 19,320 s |
11. | J. D’Ambrosio | Faraday Future Dragon Racing | + 20,229 s |
12. | M. Engel | Venturi Formula E | + 22,314 s |
13. | N. Piquet | NextEV NIO | + 23, 145 s |
14. | A. da Costa | Andretti Formula E | + 34,786 s |
15. | O. Turvey | NextEV NIO | + 46,996 s |
16. | A. Caroll | Panasonic Jaguar Racing | + 49,612 |
17. | S. Buemi | Renault e.dams | diskvalifikován |
18. | L. Duval | Faraday Future Dragon Racing | nedokončil |
19. | J. Lopéz | DS Virgin Racing | nedokončil |
20. | N. Heidfeld | Mahindra Racing | nedokončil |
Sestřih 1. ePrix Montréalu
Zdroj:
fiaformulae.com