Dánská vláda chce zavést úplný zákaz prodeje aut se spalovacími motory

Dánský premiér Lars Løkke Rasmussen prohlásil, že se chce zasadit o to, aby se v zemi do roku 2030 přestala prodávat auta se spalovacími motory. Ambiciózní plán vláda zní o to bizarněji v době, kdy prodeje bezemisních vozů nedosahují ani 2 procent.


Tohle už je vysoká politika. Předseda dánské vlády Lars Løkke Rasmussen se ve svém výročním projevu 170 let od vzniku úřadu zaměřil především na téma dopravy a změny klimatu. Svým vystoupením si spolu se svým menšinovým kabinetem předsevzal učinit z Dánského království lídra v bezemisní dopravě. Cíle chce dosáhnout úplným zákazem prodeje nových aut s benzínovými či naftovými motory do roku 2030.

„Odvětví dopravy dnes představuje čtvrtinu emisí CO2 v Dánsku. Vzduch ve velkých městech je příliš znečištěný. Proto vláda nyní stanovuje jasný cíl:

Za 12 let, pouhých 12 let, zcela zastavíme prodej nových dieselových a benzínových vozů. Už za 17 let pak musí být každé nové auto v Dánsku elektrickým vozidlem nebo jiným typem vozu s nulovými emisemi. To znamená, že v roce 2030 bude v Dánsku více než jeden milion hybridních, elektrických nebo podobně ekvivalentních vozů,“ hlásá premiér.

Čtěte také: JAK POKRAČUJE BUDOVÁNÍ EVROPSKÉ SÍTĚ RYCHLONABÍJEČEK IONITY? UŽ STOJÍ PRVNÍCH 10 STANIC

To je vskutku velmi jasné poselství vzhledem k tomu, že současná vláda v posledních letech mnoho kroků v tomto ohledu nepodnikala. Avšak je tomu jen pár dní, kdy Rada pro klima vládě doporučila právě výše nastíněný scénář. A jak se zdá, tentokrát dopadl na úrodnou půdu.

„Je to velká ambice. Nebude snadné toho dosáhnout. Ale právě proto bychom se o to měli pokusit,“ podotýká Rasmussen. „Cíle můžeme dosáhnout jen tehdy, bude-li parlament ochoten spolupracovat. Dánsko v tomto ohledu musí být jednotné. Tímto způsobem můžeme motivovat i další země.“

Příklad si Dánové berou od sousedů z Norska, kde se od roku 2025 rozhodli neregistrovat nová vozidla se spalovacími motory. Tamní prodeje „zelených“ aut dosahují takřka poloviny všech nově prodaných vozů. Jenomže v Dánsku tato čísla nedosahují ani podílu 2 procent, a proto se ambice Rasmusenova kabinetu zdají být až přehnané.

Musk čelí obvinění z podvodu s cennými papíry. Blíží se bankrot automobilky Tesla?