There was a lot of excitement in 2012, when the Hiriko car was unveiled at this event at European Union headquarters in Brussels. At the time, the then-president of the European Commission, Jose Manuel Barroso, hailed the car as a trans-Atlantic "exchange between the world of science and the world of business.

Brusel žádá, aby 30 % produkce automobilek byly elektrické vozy

Centrála Evropské komise v Bruselu navrhne, aby automobilky povinně vyráběly elektrická a další čistá auta. Na chystaný krok upozornily Hospodářské noviny, podle kterých by to mělo být mezi 25 a 30 procenty z prodaných vozů každé značky od roku 2030. Nejedná se pouze o auta na elektřinu, ale také na vodík, zemní plyn nebo vozy s hybridním pohonem.

Podle podle místopředsedy Evropské komise Maroše Šefčoviče jde vedle aspektu ochrany životního prostředí také o konkurenceschopnost evropských automobilek.

„V Evropě se musíme vyhnout tomu, co se stalo Nokii nebo Kodaku,“ řekl Šefčovič Hospodářským novinám, které dodávají: „Jde o narážku na firmy, které ve svém oboru dominovaly, ale poté je smetla konkurence, protože zaspaly při vývoji nových technologií. Podle Šefčoviče teď podobné hrozbě čelí i evropský automobilový průmysl. Například americká firma Tesla nebo čínské automobilky se do výroby elektroaut pustily s větším elánem než Evropa.“

Zatím největším problémem vedle dojezdových vzdáleností v závislosti na využitém výkonu je nedostatečná síť dobíjecích stanic a čas, který je dobíjením spotřebován. Noviny dodávají:

„Závazné kvóty na čistá auta ale odmítá Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Zastává názor, že‘ ‚vztah lidí k autům s těmito pohony se v rámci EU výrazně liší‘. Odvolává se na fakt, že elektrické vozy jdou vzhledem k vyšší ceně výrazně víc na odbyt v bohatších zemích, které na jejich nákup navíc často poskytují dotace. Ty ale fungují například i na Slovensku. Lidé tam při nákupu elektrického auta dostanou dotaci pět tisíc eur, tedy skoro 130 tisíc korun.“

Čtěte také: Panují obavy o nezaujatý vývoj nové generace vozů formule E