Bezpilotní auta se vyvíjejí i v Česku

Odborníci Fakulty elektrotechnické ČVUT se podílejí na vývoji autonomních vozů bez řidiče. Na společném evropském projektu pracuje jako šéf oddělení průmyslové informatiky na ČVUT také prof. Dr. Ing. Zdeněk Hanzálek, se kterým týdeník Ekonom přinesl rozhovor.

“Vyvíjíme systém, který má autonomní řízení umožnit. Půjde hlavně o zpracování dat z velkého množství senzorů, jako jsou kamery, radary, čidla k odhadování vzdálenosti. Zatím se taková data zpracovávají odděleně, jenže je potřeba zpracovat veškerá data najednou a pak z nich vybírat potřebné informace,” řekl pro Hospodářské noviny Hanzálek. “Experimentální vozy mají běžně místo kufru nebo i na sedadlech spolujezdců velké výkonné počítače a další techniku umožňující zpracovávat obrovské množství dat. Jenže tyto systémy jsou drahé, objemné a spotřebovávají hodně energie. Naším úkolem je vyvinout malé, ale zároveň spolehlivé zařízení schopné zpracovat velké objemy dat. Navíc musí obstát v prostředí automobilu, kde se potýká s vibracemi, prachem, výkyvy teplot a elektromagnetickým rušením.”

Podle Hanzálka současné náznaky autonomních funkcí moderních aut v běžném silničním provozu řeší snadné úlohy.

“Vůz bez řidiče bude muset zvládnout velmi komplexní situace, navíc za proměnlivého počasí. Třeba dnes používaný adaptivní tempomat udržuje nastavenou rychlost a zároveň bezpečnou vzdálenost od vozu před vámi. V podstatě tedy stačí sledovat jedno auto. Kdyby měl vůz bez řidiče například předjíždět, musí se podívat dozadu, dopředu, do protisměru, odhadnout rychlost aut v okolí, což je mnohem komplexnější úkol. Nebo jiný příklad: dnešní systémy zvládnou rozpoznat zhruba 95 procent dopravních značek, které auto míjí na silnici. Ve zbytku případů systém třeba kvůli špatnému počasí nebo umístění značky selhává. Jenže aby na silnici skutečně mohlo vyjet auto bez řidiče, musíte dosáhnout téměř stoprocentní úspěšnosti. Zlepšení o pár procent však bude vyžadovat, abychom na paralelních počítačích zpracovali v reálném čase několikanásobně více dat,” přičemž Zdeněk Hanzelka upřesňuje:

“Minimálně stonásobně. Spíše ale bude potřeba zpracovat a přenášet tisíckrát více dat, než je běžné nyní. Auto je navíc prostředí s relativně velkým elektromagnetickým rušením, které produkuje motor a šíří se přes karoserii. To vše hodně komplikuje přenos informací ze senzorů do řídicí jednotky.”

Celý rozhovor s profesorem Hanzálkem si můžete přečíst zde.

Vedení seriálu formule E chystá ve třetí sezoně představit závody bezpilotních aut, Roborace.