Autonomnímu řízení svitla naděje, start-up iSee učí auta přemýšlet

Ačkoli je autonomní technologie v autech vidět stále více, jejich masovému rozmnožení brání neschopnost předvídat. Umí se rozjet, zatočit nebo zabrzdit. Být o krok napřed v situacích běžného provozu ale nedokáží. Tuto vlastnost se nyní autům snaží propůjčit start-up iSee a docela se mu to daří.


V posledních několika letech se autonomní vozy staly velmi diskutovaným tématem. Na druhou stranu i citlivým, a rozhodně se tedy nedá říci, že mají cestu na naše silnice vydlážděnou. Naopak.

Většina průkopníků této oblasti se snaží jít směrem vývoje jednotlivých částí autonomního řízení, jejichž následným propojením vznikne systém, kterému pak my laici říkáme samořiditelný automobil.

Zalistujete-li si na internetu denními zprávami z jejich vývoje, pak je zřejmý obzvláště jeden problém podléhající nutnosti odstranit jej. V jazyce lidském se tomu říká schopnost rozhodovat se, předvídat, uvažovat nad tím, jak přemýšlí ostatní. A to zkrátka tyto systémy neumí. Zatím…

Podobné téma: PŘEJET CHODCE NEBO OHROZIT POSÁDKU? O ROZHODOVACÍCH PREFERENCÍCH AUTONOMNÍCH AUT HLASOVALI LIDÉ Z CELÉHO SVĚTA

S kůží na trh totiž přichází velmi nadějný start-up iSee, který se pod záštitou renomovaného Massachusettského technologického institutu MIT jako první snaží výše popsané nedostatky vychytat. Jak?

„Vycházíme z podstaty, že vidět není totéž jako rozumět,“ přibližuje hlavní myšlenku firmy jeho CEO Yibiao Zhao. „Auta už dnes mohou vidět, jenomže dostatečně nechápou dění okolo, jak ostatní lidé přemýšlí nebo jaký je jejich záměr.“

Záměrem lidí z projektu iSee je naprogramovat speciální algoritmy, podle nichž by samořiditelné auto dokázalo kolaborovat společně s lidmi. Systém má dvě složky – takzvané deep learning a common sense engine.

Složku deep learning charakterizují činnosti běžného mechanického opakování, jenž po čase tvrdého drilu zvládnete dělat automaticky. Bezmyšlenkovitě. To je případ nynějších autonomních aut, která se již naučila jezdit, i když zbytek souvislostí jim uniká.

Vyskytne-li se proto v trase jízdy překážka, je problém, protože chybí vědomé užití logiky. A že je při hustotě dnešní dopravy překážek vyžadujících úvahu nad řešením dostatek, není třeba polemizovat. Ať už se jedná o pouhé zařazení do pruhu na dálnici, přejetí křižovatky, vždy se bude jednat o situace vyžadující integraci s okolím.

„Jako lidé budeme o možnostech paralelní budoucnosti vždy uvažovat vědomě. Naše mysl to umožňuje tím, že využíváme zdravý rozum. Díky tomu zvládáme scénáře, s nimiž jsme se nikdy předtím nesetkali,“ říká Zhao.

V iSee se výše uvedené snaží převést do praxe a samořiditelnému autu jinými slovy pomáhají nasbírat databázi zkušeností. Na jejich základě by mělo auto samo vyhodnotit i ty situace, jímž čelí prvně. Jak se ukázalo na simulátoru, zatím iSee umí předvídat pravděpodobné scénáře dvě sekundy dopředu.

Členům vývojového týmu tento pokrok trval pouhý rok. I když, jak sami uvádějí, uvést auto do pohybu jim zabralo pouhé dva týdny. A třeba nebudeme muset dlouho čekat, abychom se dozvěděli, že právě projekt iSee nakonec umožní prudký rozvoj technologie autonomních aut.

Turín zažil revoluční přehlídku nových technologií. Ovládané byly v ultrarychlé síti 5G