Audi slavilo zbytečně. Po diskvalifikaci Abta vyhrál Švéd Rosenqvist

Pořádně hořkou pilulku musel v neděli spolknout celý tým Audi Sport Abt Schaeffler. Druhou ePrix Hongkongu vyhrál díky událostem v předposledním kole. Vítězný Daniel Abt ale slavit pětadvacáté narozeniny nemohl. Jury jej totiž po závodě diskvalifikovala. Vítězství si tedy odváží Felix Rosenqvist před Edoardem Mortarou a Mitchem Evansem.


Kvalifikace

Do kvalifikace na nedělní ePrix už tentokrát jezdci nastupovali ve skupinách podle pořadí v šampionátu. V té si zisk čtvrté pole position ve své krátké kariéře ve formuli E zajistil Švéd Felix Rosenqvist. Svou agresivní jízdou dokázal stlačit hodnotu času v Super pole nejníže ze všech, na hodnotu 1:02,836. „Jsem překvapený a šťastný, protože to nebylo úplně nejčistěji zajeté kolo v mém podání,“ uvedl Rosenqvist.

Nejrychlejší kolo kvalifikace si ale připsal jiný muž. Mitch Evans, který se tímto pokusem s přehledem probojoval mezi postupovou pětku. Jeho kolo ve vyřazovací fázi mělo hodnotu 1:02,577, což byl do té doby nejrychlejší čas, jaký kdo v Hongkongu zajel. V Super pole už ale tak rychlý nebyl. Na Rosenqvista nicméně ztratil nejméně ze zbytku a na startu se tak spolu s ním postavil do první řady.

Velmi kvalitními výkony se o tomto víkendu prezentoval i Edoardo Mortara, nováček v barvách týmu Venturi. Ten dokázal navázat na výsledek sobotní ePrix a v kvalifikaci obsadil třetí příčku. Pouhé dvě tisíciny sekundy činil jeho náskok na vítěze úvodního závodu Sama Birda. Brit v důsledku penalizace za sobotní incident v boxech poklesl o deset míst a zařadil se tak až na čtrnácté místo.

Jeho pozici proto zaujal Daniel Abt, za jehož záď postavil svůj vůz Alex Lynn. Ve světle sobotního výsledku, se v dobré formě ukazoval i Antonio Felix da Costa. Kvalifikoval se jako sedmý. Vítěz včerejší kvalifikace, Jean-Éric Vergne, to dotáhl „pouze“ na osmé místo. Naopak dalšími nepřesvědčivými výkony neoslnili úřadující šampion Lucas di Grassi i jeho největší vyzyvatel Sébastien Buemi. Pilot týmu Renault e.dams po kontaktu s bariérou do závodu startoval jako poslední.

Výsledková listina kvalifikace

Pozice Jezdec Tým Čas na kolo / ztráta
1. F. Rosenqvist Mahindra Racing 1:02,836 s
2. M. Evans Panasonic Jaguar Racing + 0,054 s
3. E. Mortara Venturi Formula E + 0,272 s
**4. S. Bird DS Virgin Racing + 0,273 s
*5. D. Abt Audi Sport ABT Schaeffler + 0,879 s
6. A. Lynn DS Virgin Racing 1:02,929 s
7. A. Da Costa MS&AD Andretti Formula E 1:02,979 s
8. J. Vergne TECHEETAH 1:02,982 s
9. O. Turvey NIO Formula E Team 1:03,092 s
10. L. Filippi NIO Formula E Team 1:03,210 s
11. N. Heidfeld Mahindra Racing 1:03,276 s
12. N. Piquet Panasonic Jaguar Racing 1:03,310 s
13. L. di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler 1:03,346 s
14. N. Prost Renault e.dams 1:03,418 s
15. M. Engel Venturi Formula E 1:03,446 s
16. K. Kobajaši MS&AD Andretti Formula E 1:03,473 s
17. A. Lotterer TECHEETAH 1:03,845 s
18. J. D‘Ambrosio Dragon Racing 1:03,849 s
19. N. Jani Dragon Racing 1:04,612 s
20. S. Buemi Renault e.dams 1:05,346 s

* Prvních pět jezdců se utkalo v tzv. super pole
** Sam Bird pokles o deset míst

Závod

Ani nedělní ePrix nebyla o nic méně zajímavější a dramatická nežli ta sobotní. Vítězství v den pětadvacátých narozenin nakonec spadlo do klína Danielu Abtovi. To když prakticky celý závod na čele odjel Edoardo Mortara, ale pouhá 3 kola před cílem neustál přetáčivý smyk ve druhé zatáčce okruhu. Jeho luxusní náskok na čele stačil alespoň na korekci v podobě třetího místa. Před něho se totiž prosmýkl ještě Felix Rosenqvist.

Jenže po závodě ještě přišla daleko větší dramata a nečekané zprávy. Vůz Daniela Abta byl shledán nevyhovujícím v oblasti technických pravidel ohledně správného kódového označení na měniči a jednotkách MGU a německý závodník byl dodatečně diskvalifikován. Celá kauza bude mít po odvolání týmu Audi dohru u Mezinárodního odvolacího soudu FIA.

Namísto toho tedy mohl slavit Rosenqvist, který se blýskl prakticky bezchybným výkonem. Jediná chyba přišla po startu závodu za safety carem, kdy se v první zatáčce dostal do hodin a propadl se až na jedenácté místo. Ve světle tohoto momentu šel do vedení zmiňovaný Mortara. Byl přitom schopný navyšovat svůj náskok a při výměně vozu měl k dispozici již tři a půl sekundy na druhého Abta.

Velmi nadějně rozjetý závod měl i Mitch Evans, třetí muž po kvalifikaci. Jenomže jeho výkon srazila chyba v boxech, za což zaplatil pozicí na úkor Rosenqvista. I tak ale Evans čtvrtým místem vyrovnal své maximum v dosavadním působení ve formuli E. Asi nejsledovanější byla dvojice jedoucí za ním, Jean-Éric Vergne a Sam Bird. Francouz tentokrát dokázal odolat tlaku Birda a svou snahu dotáhl výsledným pátým místem.

Smůlu si pro tento víkend vybrali hoši u týmu Audi a Renaultu. Lucas di Grassi zůstal v jednu chvíli stát na trati, propadl se na chvost pole a nadějím na bodové umístění byl konec. Závod dokončil až jako patnáctý. O něco lépe, i když stále mimo body, zůstal i Sébastien Buemi. Jeho progres v průběhu ePrix stačil pouze na příčku pod poslední bodovanou pozici.

Výsledková listina nedělní ePrix Hongkongu:

Pozice Jezdec Tým Počet kol / ztráta
1. F. Rosenqvist Mahindra Racing 45 kol
2. E. Mortara Venturi Formula E + 7,031 s
3. M. Evans Panasonic Jaguar Racing + 10,619 s
4. J. Vergne TECHEETAH + 12,593 s
*5. S. Bird DS Virgin Racing + 12,879 s
6. O. Turvey NIO Formula E Team + 14,199 s
7. M. Engel Venturi Formula E + 15,676 s
8. N. Prost Renault e.dams + 18,905 s
9. A. Lynn DS Virgin Racing + 19,025 s
10. S. Buemi Renault e.dams + 22,139 s
11. A. Da Costa MS&AD Andretti Formula E + 23,359 s
12. N. Piquet Panasonic Jaguar Racing + 27,904 s
13. A. Lotterer TECHEETAH + 28,591 s
14. L. di Grassi Audi Sport ABT Schaeffler + 39,137 s
15. J. D‘Ambrosio Dragon Racing + 55,189 s
16. N. Heidfeld Mahindra Racing + 1 kolo
17. K. Kobajaši MS&AD Andretti Formula E + 1 kolo
18. N. Jani Dragon Racing + 1 kolo
19. D. Abt Audi Sport ABT Schaeffler DNF
20. L. Filippi NIO Formula E Team DNF