Audi AI traffic jam pilot in the new Audi A8

Audi jako Robocar: Nová A8 už bude jezdit sama

Samo-říditelná (autonomní) auta budou mít pět úrovní samostatnosti, dá-li se to tak nazvat. Civilní obdoba Roboaut, které se na závodní dráze mají objevit ještě letos, se v blízké budoucnosti stanou součástí běžného silničního provozu. Nejsou to přitom technologie, které by byly omezujícím faktorem, ale právní rámec týkající se dodržování předpisů a zodpovědností za nehody. Audi se přihlásilo k zodpovědnosti za nehody v kolonách, pokud uživatel vozu dělal vše, co měl. K zodpovědnostem za kolize se hlásí postupně i další automobilky.

Audi se závodů formule E a budoucích autonomních vozů Roborace účastní skrze tým Audi Sport ABT Schaeffler (jezdci Lucas di Grassi a Daniel Abt). Automobilka Audi také jako první oznámila plán, že nabídne své Audi A8 s úrovní 3 (Level 3) samostatnosti (autonomie). Je to první úroveň, ve které řidič vozu nemusí sledovat provoz a věnovat se řízení.

U nižších úrovní Level 1 a Level 2 se neočekává plná autonomie – řidič vždy musí mít nad vozem kontrolu, ale vůz je vybaven funkcí kontroly rychlosti a rozestupů nebo parkování. U Levelu 1 musí mít řidič vždy ruce na volantu, u Levelu 2 tomu tak být nemusí. Auto ovládá volant, zrychlení a pedály, ale řidič musí kontrolovat situaci v provozu a je zodpovědný za veškerá rozhodnutí a pohyby. Tak funguje například systém Autopilot u Tesly. (Ruce z volantu, oči na vozovce.)

Level 3 (ruce z volantu, oči nesledují provoz – někdy) je auto podmínečně samostatné. Auto v určitých situacích a režimech plně přebírá kontrolu a zodpovědnost. Řidič ale musí být připraven převzít kontrolu pokaždé, když si o to systém řekne. Živý řidič je vlastně záložní řešení pro jakoukoli situaci, se kterou si autonomní systém nebude umět poradit. Level 4 (ruce z volantu, oči nesledují provoz, není nutné myslet na jízdu – někdy) je auto, které by mělo být schopno zvládnout celou jízdu z místa na místo. Systém požádá řidiče o pomoc, pokud bude potřebovat, ale pokud tato pomoc nepřijde, auto zaparkuje na bezpečném místě. Tak funguje vůz Waymo od Googlu. Má svůj vlastní volant, takže je možné jej řídit konvenčně.

Level 5 jsou již plně samostatná auta, které nepotřebují člověka a ani jej neočekávají. Také proto tyto vozy nebudou mít volant a pedály.