Audi zažilo neuvěřitelný návrat do šampionátu, šéf McNish marně vzpomíná na silnější moment

Nestává se často, aby tým v jakémkoli sportu, obzvláště v tom motoristickém, po první třetině sezóny, kdy okupoval poslední příčky šampionátu, jej nakonec vyhrál. Audi se to v uplynulém ročníku formule E povedlo a pro nového šéfa týmu Allana McNishe to byl jeden z nejzajímavějších momentů kariéry.


Allan McNish, to je ve světe motorsportu velký pojem. Fanoušci si jej jistojistě pamatují pro velké úspěchy ve vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans, který dokázal třikrát vyhrát. V paměti ale zůstane i jako ten, co doslova přežil vlastní smrt. Profesionálním závodníkem byl téměř 30 let než v roce 2013 ukončil svou aktivní kariéru závodníka. Před minulou sezónou se dal dohromady s týmem Audi ve formuli E a hned při své premiéře si připsal titul mezi konstruktéry. Bylo to ale doslova zmrtvýchvstání.

Sezóna 2017/18 byla pro Audi první, kdy se německá stáj představila jako tovární. A nezačala vůbec dobře. Problémy se spolehlivostí měniče se vlekly a úřadující šampion Lucas di Grassi prakticky nebyl schopen dokončit jediný ze čtyř úvodních závodů. V Santiagu vše eskalovalo, nedokončil zde ani jeden vůz Audi a tým se potácel se ziskem pouhých 12 bodů na předposlední příčce v hodnocení konstruktérů. Jenomže to, co se stalo poté, se zcela jistě zapíše do dějin formule E, a dost možná i celého motorsportu.

Ve zbývajících osmi podnicích přišel obrat o 360 stupňů k lepšímu. V době, kdy už na zázraky nevěřil ani jinak optimistický šéf týmu McNish. Audi si připsalo čtyři prvenství a dalších jedenáct umístění na stupních vítězů. V New Yorku, posledním závodě sezóny, přišel rozhodující moment po kterém německá automobilka vystoupala na stupeň nejvyšší. A i Lucas di Grassi měl koneckonců důvody k oslavám. Skončil druhý v Poháru jezdců.

„Když jsem v Santiagu opouštěl padok, v žádném případě jsem nevěřil, že je tu šance na něco takového. Zcela upřímně, tam, kde jsme se snažili dojet na čtvrtém pátém místě, nenapadlo nás zavést řeč na možnosti zisku druhé nebo i třetí pozice. Nebylo o čem. Ale dokázali jsme to a pak už jsme si šli za tím. Někdy je zkrátka štěstí upřednostňováno před odvahou,“ rozpovídal se o nebývalém úspěchu McNish.

„Je to trochu neskutečné. Cítím se velmi příjemně, cítím velkou úlevu, ale jsem také velmi pyšný, protože jsme byli schopní vrátit se do souboje jedním z nejlepších způsobů, které jsem u Audi zažil. A že jsem jich pár zažil. Při nástupu do formule E jsem si nemyslel, že to bude tak náročné. Tady nehraje hlavní roli výkonnost auta, protože jen to vás nespasí. Je to o maximalizaci úsilí ve všech oblastech tohoto šampionátu. A zjistil jsem, že nelze kontrolovat vše. Ve vašich silách je možné úspěšně spravovat jen omezený počet těchto částí a ostatní jsou navržené tak, že jsou prakticky nekontrolovatelné.

Čtěte také: VIRGIN BRZY OZNÁMÍ SPOLUPRÁCI S AUDI. BIRD ZŮSTÁVÁ, ALE DO RED BULLU ODCHÁZÍ JEHO INŽENÝR

To se týká kupříkladu kvalifikačního nastavení auta. Umístění v kvalifikaci, to je trochu jako hazard, ale jsou to faktory, které jsou stejné pro všechny. A jakkoli se to mému mozku v rámci týmového nastavení příliš nezamlouvá, jako fanouškovi se mi to líbí. Moje mysl závodníka mi říká, že pokud odvádíme lepší práci než kdokoli jiný, pak budeme vítězit a získávat tituly. Jean-Éric (Vergne) nicméně letos odvedl skvělou práci, a rozhodně si to i všichni v jeho týmu zaslouží,“ přibližuje dále trojnásobný vítěz Le Mans.

VIDEO: Co si o sobě myslí piloti formule E?