Stockholmem se prohánějí autobusy bez řidiče, ovládají je i lampy

Chytrá města, chytrá síť, chytrá televize, chytré všechno. Zkrátka svět okolo nás zchytřel a komunikují v něm mezi sebou autobusy s lampami, odpadkovými koši, semafory nebo zastávkami. To je případ Stockholmu, kde nasadili samořiditelný autobus ovládaný mimo jiné daty právě z pouličních lamp.


Od počátku roku 2018 se nově ulicemi Stockholmu potulují dva minibusy bez řidiče. Tahle samořiditelná vozítka jsou dílem domácí firmy Ericsson, která tak představila budoucí řešení dopravy takzvaných chytrých měst. Autobus pojme 10 lidí a řítí se maximální rychlostí 24 km/hod.

K tomu všemu navíc využívá i systému propojené dopravy, nebo také inteligentní dopravy, a ze své podstaty je tento systém zajímavějším než samotné autobusy. Volně přeloženo, autobusy dokáží komunikovat s lampami, dopravními značkami, semafory, zastávkami nebo dalšími dopravními prostředky. Pochopitelně i ty musí být dost „chytré“ na to, aby si dokázaly informace o hustotě dopravy, havárii či kvalitě ovzduší vyměnit.

Čtěte také: ODKUD POCHÁZÍ ELEKTRICKÁ ENERGIE ČESKA? A JAK VYRÁBÍ JINÉ STÁTY EVROPY?

Největším přínosem tohoto řešení je však lepší plánování provozu ve městě, a to v reálném čase. Nastane-li proto případ, kdy se například začnou tvořit kolony, autobus přijme informaci a bude z naplánované trasy odkloněn do paralelní ulice. Zjednodušeně řečeno se dopravní zácpě vyhne. Podobně bude fungovat i bodové mapování kvality ovzduší, na jehož základě budou upravovány vjezdy automobilů do jednotlivých zón.