Audi trápí porodní bolesti, v Chile se rozhodne

Předsezonní testy formule E postavily tým Audi do role jasného favorita. Knižně pojato, scénář letošní sezony zatím ještě nebyl smeten ze stolu, ale postava hlavního hrdiny musela být poupravena. S nulou na kontě má proto Lucas di Grassi, potažmo ambiciózní Audi, jediný úkol – vstát z popela už o víkendu v Chile. Prozatímní neúspěchy, zdá se, mají původ v nezkušenosti.


Lucas di Grassi byl před startem nového ročníku považován za největšího favorita na zisk titulu. Po třech uplynulých závodech je všechno jinak, když Felix Rosenqvist se svým týmem Mahindra převzali kontrolu nad současným startovním polem. Tedy ne, že by v předsezonních prognózách tento Švéd nefiguroval na seznamu favoritů, přesto jeho forma ve sloučení s indickým týmem nebyla tak oslnivá jako ta di Grassiho.

Však taky můžeme vzpomenout na testy z Valencie, po kterých mnozí nabyli právě dojmu suverénnosti týmu Audi. A obavy byly cítit i v padoku úvodního podniku v Hongkongu, kde ostatní týmy jakoby zvedaly varovný prst na znamení „to jsou ti, kterých bychom se měli bát.“ Teď je všechno jinak.

Velkému nebezpečí zatím Audi své soupeře příliš nevystavilo

Do ePrix v Santiagu, čtvrtého závodu sezony, zbývají prakticky už jen hodiny, a Audi, respektive di Grassi, čeká na výraznější bodový přísun. V rychlosti na jedno kolo problém není. Dokonce ani v závodním režimu si vůz e-Tron FE04 nepočíná špatně. Oproti předchozím šampionátům taktéž zcela obrácená pozice, ve které se současný mistr nachází. Zádrhelem je v tuto chvíli spolehlivost, která se jakoby vytratila a místo ní ve vzduchu visí otázka – může za nestabilitu pohonné ústrojí Audi?

Na tomto místě je vhodné zmínit, že se jedná o teprve první elektrický pohon ryze z dílny Audi pro účely formulových závodů. Prochází tedy německá automobilka porodními bolestmi? Možná. Jenomže zatím se tento fenomén odehrává pouze na jedné polovině garáže. Daniel Abt zažil čistý průběh první čtvrtiny sezony a jeho auto šlape jako dobře namazané soukolí. Jeho výkon naopak sráží lidský faktor. Ale to už je věc jiná.

„Víme, že auto je rychlé. O to více je to frustrující, když je rychlé, ale zároveň je nespolehlivé. Musíme tvrdě pracovat a ujistit se, že už se to nebude opakovat. Je mnohem jednodušší sestrojit rychlé auto spolehlivým, než pomalé učinit rychlým. Ale ve formuli E je to dáno pravidly, omezeními a taky tím, jak se všechno odehrává v jeden den. Máte-li problém se spolehlivostí, jste prostě out. Přesně to se nám stalo v posledních třech závodech,“ přibližoval nelichotivé výsledky týmu Audi di Grassi.

Čtěte také: LUCAS DI GRASSI BUDE USILOVAT O PREZIDENTSKÝ POST FIA

Kakofonní mizérie má původ hned v několika oblastech. Kontakt s kolegou Abtem, poté s Renaultem Sébastiena Buemiho, problém s bateriovým systémem nebo následná neidentifikovatelná ztráta výkonu. I z tohoto důvodu při nováčkovských testech den po ePrix Marrákeše strávil Nyck de Vries více času v garáži než na trati. Aby Audi vyřešilo problém na voze di Grassiho do následujícího závodu.

Ať už to ale byly vadné součástky či nikoli, je více než jasné, že auto je dost rychlé a tým schopný na to, aby znovu společně dostaly tuto loď na správný kurz. Santiago bude styčným bodem a ví to i šéf týmu Allan McNish. Jak trefně poznamenal Felix Rosenqvist, má navíc di Grassi zvláštní schopnost kdykoli se vytasit s výkony, které ho vrátí zpátky do hry. A to v momentě, kdy to nejvíce potřebuje. Zvládne to už v Chile? Nepodaří-li se, pak nálada patrně ještě více ochladne. Ostatně mít dva schopné piloty, rychlé auto a přesto postrádat odpovídající výsledky, v takovém týmu nikdo nechce být.