5 automotive trháků z veletrhu CES 2018

Ačkoli v minulosti na veletrhu CES (Customer Electronic Show) vystavovali především výrobci drobnější spotřební elektroniky, je v důsledku elektrifikace na silnicích tento veletrh v současnosti zároveň velkým útočištěm automobilek. Představují tu nejnovější koncepty společně s technologiemi, které v budoucnu budou označovány za piráty silnic namísto nás. Letošní ročník, mimochodem již jedenapadesátý, nabídl hned několik doslova „šílených“ pojetí blízkého budoucna.


Říká se, že formule E je jakousi vývojářskou platformou světových automobilek. Snaží se zde představit a zejména otestovat tu nejmodernější technologii, kterou pak ve výsledku představí na místech jako je CES. Z tohoto hlediska byl druhý lednový týden velmi nabitý. Zde je ovšem zřejmě těch pět nejzajímavějších novinek.

Qualcomm konektivita prakticky všeho

Společnost Qualcomm je dlouhodobým partnerem formule. Tito specialisté na telekomunikační technologie v Las Vegas představili něco, co se nazývá C-V2X. To něco je systém, který v budoucnu umožní konektivitu automobilu prakticky se vším okolo. To znamená jediné, že vozy budou schopné sdílet informace s jinými dopravními prostředky, dokonce chodci nebo dopravními značkami. Stačí, aby každý z výše jmenovaných měl u sebe zařízení podporující komunikaci a je to. O zbytek se postará řešení Qualcomm, a to i bez potřeby dalšího zařízení pro to, aby mohla být takzvaně online.

Automobil, co čte lidem myšlenky

Tady už jde veškerá sranda stranou. Kdo někdy viděl sci-fi příběhy z pera Stevena Spielberga, třeba takového Terminátora, zřejmě ho teď asi jímá hrůza. Za všechno může automobilka Nissan. Ta přišla s ideou na snímání řidičovi mysli označované jako brain-to-vehicle (B2V). Nápomocný tento systém má být při nastavení výkonnosti auta. Ať už v manuálním nebo autonomním režimu. Představit si to celé lze jako omezovač rychlosti nebo tempomat. Jen s tím rozdílem, že auto si to nastaví samo podle signálů, které vysílá váš mozek.

Byton Concept

Na sklonku roku 2017 jsme představovali čínskou novinku z dílny NIO, crossover ES8, a hned na počátku toho dalšího přichází koncept čínské automobilky Byton. A touhu vyrovnat se Tesle neskrývá ani ona. A tak otázka zní, co může zákazníkovi nabídnout? Všude skloňovaný dojezd se u Byton Concept podařilo natáhnout až na 520 kilometrů na jedno nabití. To ale v případě pořízení s baterií o kapacitě 92 kWh. K dostání je totiž i slabší 71 kWh, na níž lze při nejlepší vůli ujet 400 kilometrů. Prakticky vzato nic převratného. Na palubě však zaujme v době uvedení na trh i integrovaná 5G konektivita nebo otáčecí přední sedadla až o 12 stupňů v autonomním režimu. Cenovka vozu je stanovena na 1,2 milionu korun.

Nadupaný mikrobus

Volkswagen ztratil v důsledku aféry Dieselgate. A to nejen značné množství finančních prostředků, ale rozjíždějící se vlak v oblasti elektromobility. Audi, BMW, Mercedes nebo Porsche jsou už, dá se říci dávno, zaháčkované v seriálu formule E a stíhají tempu vývoje. Nicméně se zdá, že ani Volkswagen nezahálel, a to obzvláště při zvážení faktu podepsání partnerství se společností Nvidia, předním vývojářem autonomních technologií. Většina z chytrých řešení, jako rozpoznávání obličeje, hlasové ovládání vozu nebo monitorovací systémy pohybu a následná signalizace řidiči, bude prozatím dostupná v modelu ID Buzz.

Corvette Genovation GXE

Americká ikona mezi takzvanými Muscle Car. To je Corvette. A spousta výkonu k tomu. Při spojení s inženýry s Genovation vznikl model GXE. Ten však vyměnil svůj tradiční benzínový motor V8 za nálož baterií a stává se tak prvním elektromobilem na světě, který je schopen překonat hranici 350 km/h. Zrychlení z 0-100 km/h dosáhne za necelé tři sekundy. Ovšem je třeba trochu obratnosti s řadící pákou, neboť GXE využívá manuální převodovku. Na jedno nabití prý bude schopné urazit až 280 kilometrů. Docela slušná výbavička ne?